Page 21 - My FlipBook
P. 21

1


                     GİRİŞ
                     Mihrap, İslam mimarisinde cami, mescit, türbe gibi dini mekânlarda kıbleyi yani Mekke
               yönünü  tayin  eden  yapı  elemanı  olarak  önem  arz  etmektedir.  İbadet  esnasında  imamın

               bulunduğu  bölüm  ve  cemaatin  yüzlerini  Kâbe’ye  doğru  çevirmeleri  için  geliştirilmiş  olan

               mihraplar  başlangıçta  süslemesiz  bir  hücreden  ibaret  iken,  zamanla  dini  yapıların  iç
               mekânlarında  ilk  dikkati  çeken  kısmı  haline  gelmiştir.  İşlevsel  özelliğinin  yanında  mimari

               süsleme  programının  da  temel  uygulama  alanlarından  biri  haline  gelmiş,  sanatçıların
               maharetlerini  sergileyebilecekleri  en  önemli  alan  halini  almıştır.  Bundan  dolayı  ibadet

               mekânlarında göze çarpan en kaliteli malzemeler, en güzel yazılar ve süslemeler bu alanda
               uygulanmıştır.

                     Başlangıçta basit bir nişten ibaret olan mihraplar, kısa sürede İslam devletlerinin kendine

               özgü  yapısıyla  şekillenmiş  ve  mimarinin  dikkat  çeken  birer  unsuru  olmuştur.  Özellikle
               Anadolu'da  Selçuklu  devrinde  başlayıp,  Beylikler  devrindeki  yeni  oluşumlarla  gelişen  ve

               Osmanlı'da klasik devrini yaşayan mihraplar mimarinin en göz alıcı elemanını oluşturmuştur.

               Bu  gelişimi  mihrap  elemanlarının  form,  malzeme,  teknik  ve  süsleme  özellikleri  üzerinden
               izlemek mümkündür. İnşa edildikleri devrin üslûbunu ve sanat anlayışını yansıtan mihrapların,

               o  döneme  ait  özellikleri  yerel  sanatçılar  tarafından  farklı  bölgelere  taşınmıştır.  Bunları
               Anadolu’nun  neredeyse  her  köşesinde  görmek  mümkündür.  Sanatçıların  Anadolu  taşrasına

               kadar gelip yeteneklerini yansıttıkları önemli şehirlerden biri de Amasya’dır.


                     Amasya,  Orta  Karadeniz’in  en  eski  yerleşim  merkezlerinden  biridir.  Osmanlıların  da
               önemli şehzade sancakları arasında yer alan Amasya çok sayıda esere sahiptir. Bu eserlerin

               başında  ise  camiler  ve  mescitler  gelmektedir.  Şehrin  silüetini  meydana  getiren  bu  mimari
               yapılar, Amasya merkez olmak üzere ilçe, köy ve kasabalarında da kendilerini göstermektedir.


                     Araştırmamızın konusunu Amasya (merkez, ilçe, kasaba ve köylerinde bulunan) cami,

               mescit ve türbelerinde yer alan mihraplar oluşturmaktadır. Katalogda 64 adet mihrap ele alınıp,
               detaylı  şekilde  incelenmiştir.  Bunlardan  24’i  il  merkezinde,  2’i  il  merkezine  bağlı

               Kızılcakışlacık  Köyü  ve  Yukarı  Kaleköy’de,  1’i  Göynücek  ilçe  merkezine  bağlı  Şıhlar

               köyünde, 1’i Taşova ilçe merkezine bağlı Özbaraklı Köyünde, 27’si Merzifon ilçe merkezinde,
               1’i Merzifon ilçe merkezine bağlı Hanife Hatun Köyünde, 2’si Gümüşhacıköy ilçe merkezinde,

               6’sı  Gümüşhacıköy  ilçe  merkezine  bağlı  Gümüş  kasabasında  yer  almaktadır.  Örnekler
               kronolojik  olarak  12.  yüzyıldan  20.  yüzyıla  kadar  geniş  bir  zaman  dilimine  yayılmaktadır.

               Bunlardan biri 12. yüzyıla, ikisi 13. yüzyıla, ikisi 14. yüzyıla, yirmi biri 15.yüzyıla, beşi 16.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26