Page 496 - muze
P. 496

Tuğra Etrafında ve Harf Aralarında Yer alan Geometrik Süslemeler

                             Sikke yüzeylerinde yazı kuşağı ve tuğra etrafında boş kalan alanları doldurmak

                        ve güzel bir görünüm elde etmek için motifler yerleştirilmiştir. Bu süslemeleri tirfil
                        motifleri ve saadet düğümünün farklı şekilleri oluşturmaktadır.



                             Düğüm  motifinin  çeşitli  örnekleri  eski  çağlardan  itibaren  farklı  uygarlıklar
                        tarafından  kullanılmıştır.  Türkler  İslamiyet’i  kabul  ettikten  sonra  Karahanlılar

                        zamanından  itibaren  düğüm  motifi  hem  mimaride  hem  de  küçük  sanatlarda
                        kullanılmaya devam etmiştir. Düğümün dini literatürde ve sanatta gücü ifade ettiği

                        belirtilmektedir. 605















                                  Şekil 4.12. İlhanlı Dönemi’ne Ait Dirhem (Ebu Said Bahadır Han Dönemi) 606
                             Osmanlı  sikkelerinde  en  çok  karşılaşılan  süsleme  elemanlarının  başında

                        “saadet  düğümü”  adı  verilen  ve  sikkelerin  üzerinde  yer  alan,  yazıların  içine

                        dağıtılarak  da  kullanılan  özel  bir  tasarımdır.  Saadet  düğümleri  sikkeler  üzerinde
                        birçok değişik şekilde kullanım alanı bulmuştur. Bazı sikkelerde darphane isimleri

                        saadet düğümü ile beraber kullanılmıştır. 607

                             Katalogda 33 adet sikkede (Kat. No. 6, 36, 37, 42, 43, 45, 47, 48, 50, 51, 52,

                        53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 77, 78, 79, 81)
                        saadet düğümü motifi kullanılmıştır. Saadet düğümü motifi yazı kuşaklarının baş ya

                        da son kısımlarında, harf aralarına ve tuğra etrafında görülmektedir.

                             İncelenen 30 örnekte (Kat. No. 6, 36, 37, 42, 43, 47, 48, 50, 51, 52, 53, 54, 55,

                        56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 77, 78) kalp şeklinde saadet
                        düğümü  bulunmaktadır.  Bu  motif  harf  aralarına  ve  tuğra  etrafına  farklı

                        büyüklüklerde yerleştirilmiştir. 5 adet sikkede (Kat. No. 42, 50, 51, 52, 53) saadet

                        605   Alev Çakmakoğlu Kuru, “Orta Cağ Anadolu Türk Mimarisinde Düğüm Motifi ve İkonografisi”,
                           Erdem İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, S. 51, 2008, s. 39.
                        606   Bayram Karakurt,  Efes Müzesi’ndeki İlhanlı Dönemi Sikkeleri, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi
                           Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir 2021, s. 160.
                        607   Damalı, Osmanlı Sikkeleri Tarihi, C. 1, s.60.
                                                               487
   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501