Page 499 - muze
P. 499

oluşturmaktadır.  Leylek  ve  kandil  motifleri  hayvan  ve  günlük  kullanım  eşyası

                        olmalarının yanında sembolik anlamlar taşımaktadır.

                             Leylek, tarih boyunca çeşitli toplumlarda farklı anlamlarla ilişkilendirilmiş ve
                        sanat  eserlerine  aktarılmıştır.  Antik  Mısır’da  yaşamın,  ruhun  ve  neslin;  Antik

                        Yunan’da  doğurganlık,  verimlilik,  bereketin;  Romalılarda  soyun,  evladın,

                        dindarlığın;  Bizans  kültüründe  sağduyu,  dindarlık,  bekâretin  sembolü,  Avrupa
                        kültüründe baharın habercisi olarak görülmüştür. Türk kültüründe ise nazar, bereket,

                        iyi-kötü şans, doğum-ölüm, kıtlık-bolluk, dindarlık, doğruluk, iyilik, saflık, neşe gibi
                        kavramlarla  ilişkilendirilen  leylek,  eserlere  ve  yüzeylere  göre  anlam  taşımıştır. 612

                        Birçok  dini  metinde  ve  özellikle  tasavvuf  çevrelerinde  anlatılmak  istenen  fikir  ve

                        düşüncelerin sembollerle anlatılması yaygın bir durum olmuştur. 613  Günlük hayatta
                        aydınlatma  aracı  olarak  kullanılan  kandiller  de  Antik  çağdan  itibaren  insanların

                        inançları ile özdeşleşmiştir. Tanrı ve iyiliğin sembolü olarak gösterilmiştir. Kur’an-ı
                        Kerim’in  Nur  Suresi  35.  ve  36.  Ayetlerinde;  “Allah  göklerin  ve  yerin  Nuru

                        (ışığı)’dur. O’nun sıfatı, sanki içinde ışık bulunan penceresiz bir hücredir. O ışık bir
                        cam  muhafaza  içindedir.  Cam  da  sanki  inci  gibi  parlayan  bir  yıldızdır.  Bu  ışık,

                        güneşin  doğuşunda  ve  batışında  gölgelenmeyen  mübarek  bir  zeytin  ağacının

                        yağından yakılır. O’nun yağı, kendisine bir ateş dokunmasa bile, hemen ışık verir.
                        Bir ışık nur üstüne nurdur. Allah dilediği kimseyi nuruna kavuşturur. Allah insanlar

                        için böyle misaller verir. Allah her şeyi bilir. Bu ışık, Allah’ın yüksek tutulmasını ve
                        içlerinde  adının  emrettiği  evlerde  (cami  ve  mescitlerde)  yakılır.  Onlar  buralarda

                        sabah  ve  akşam  Allah’ı  tesbih  eder  ve  namaz  kılarlar”  yazmaktadır.  Bu  ayetlerle

                        İslam inancında ışığın ve kandilin ne kadar önemli olduğu vurgulanmaktadır. 614  Nur
                        ve  aydınlığı  temsil  eden  kandil  motifi,  hem  sembolize  ettiği  anlam  hem  de

                        kompozisyon olarak Türk İslam sanatlarına uygun bir motif olduğundan mimari ve
                        süsleme sanatlarında sıkça karsımıza çıkmaktadır.









                        612   Semiha  Altıer,  “Türk  Kültüründe  Leylek  ve  Osmanlı  Sanatında  İkonografisi”,  Osmanlı  Mirası
                           Araştırmaları Dergisi, C. 9, S. 23, 2022, s. 125.
                        613   Aziz Doğanay, Osmanlı Tezyinatı Klasik Devir İstanbul Hanedan Türbeleri (1522-1604), İstanbul
                           2009, s. 93.
                        614   Hacer Arslan Kalay, “Kandil Motifinin Anadolu-Türk Mezar Taşları ve Dokumalar Üzerindeki
                           Kullanımlarına  Yönelik  Karşılaştırmalı  Bir  Değerlendirme”,  Türk  ve  İslam  Dünyası  Sosyal
                           Araştırmalar Dergisi, S. 25, 2020, s. 15.
                                                               490
   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504