Page 485 - muze
P. 485

Tuğranın Sağında Yer Alan Bitkisel Süslemeler
                             Tuğranın sağına yerleştirilmiş olan çiçek motifleri kompozisyonu tamamlayıcı

                        unsur  olarak  sikkelere  estetik  bir  görünüm  kazandırmıştır.  İncelenen  örneklerde
                        tuğranın sağındaki bitkisel unsurları gül, lale, kıvrık dal arasına yerleştirilmiş çiçek

                        ve üsluplaştırılmış tomurcuk motifleri oluşturmaktadır.

                              Katalogda en çok kullanılan çiçek motifi güldür. Süsleme sanatlarında bitkisel

                        motiflerin  içinde  en  dikkat  çekenlerdendir.  Gül,  İslam  felsefesinde  Peygamber
                        efendimizle  özdeşleştirilmiştir.  Kokusunu  Hz.  Muhammed’in  terinden  aldığına

                        inanılmaktadır.  Tasavvuf  anlayışında  gonca  halinde  gül  birliği,  açılmış  gül  ise

                        birliğin çokluk halinde görünüşünü temsil etmektedir. 581  Dallarının, yapraklarının ve
                        tomurcuklarının zarif duruşu, dini sembolize etmesi çok kullanılan bir motif olmasını

                        sağlamıştır. Türk süsleme sanatlarında gülün kendisi kadar dalları, yaprakları, tohum

                        ve  tomurcukları  da  sıklıkla  kullanılmıştır.  Bilhassa  tezyini  sanatların  en  ihtişamlı
                        örneklerinin  verildiği  Osmanlı  Dönemi  eserlerinde  gül  somut  ve  soyut  olarak  çok

                        farklı şekillerde kullanılmıştır. 582

                             İncelenen 15 adet sikkede (Kat. No. 118, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129,

                        130, 131, 132, 133, 147, 148, 155) gül motifi bulunmaktadır.

                             Sikkeler  üzerinde  görülen  diğer  bir  motif  laledir.  Lale,  Türklerin  kültür  ve
                        sanat  çevresinde  yaygın  olarak  yer  bulmuş  çiçeklerden  bir  tanesidir.  Öyle  ki  kimi

                        zaman bir dönemin adı olmuş kimi zaman sanat anlayışının temel motiflerinden biri

                        haline gelmiştir. Lalenin bir soğandan tek bir çiçek oluşu ile vahdet-i vücud simgesi
                        sayılmıştır. 583  Lalenin eski Türk harfleriyle “Allah” lafzına benzemesi, lale isminin

                        bu harflerde numaralaşması ve ebced hesabıyla “Allah” lafzına karşılık gelmesi Türk
                        mistik kültür ve folklorunda bu çiçeğin sevilmesini, benimsenmesini sağlamıştır. 584









                        581   Mine Can, “Türk İşleme Sanatında Gül Motifi”, International Journal of Eurasian Education and
                           Culture, 4/6, 2019, s. 53.
                        582   Filiz  Çetinkaya  Karafakı  ve  Çiğdem  Çetinkaya,  “Türk  Süsleme  Sanatında  Gül’ün  Kullanımı”,
                           Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13/1, 2016, s. 20.
                        583   Ayla  Ersoy,  “Eyüp’teki  Mezar  Taşlarında  Servi  Kültü”,  Tarihi,  Kültürü  ve  Sanatıyla  V.  Eyüp
                           Sultan Sempozyumu Tebligler (11-13 Mayıs 2001), İstanbul 2002, s. 94.
                        584   Burhan Oğuz,  Mezartaşında Simgeleşen İnançlar, İstanbul 1983, s. 26.
                                                               476
   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490