Page 488 - muze
P. 488

örnekte  (Kat.  No.  87,  90,  91)  yazı  kuşağını  çevreleyen  dikdörtgen  çerçevenin

                        kenarlarında yer almaktadır.

                             15 adet örnekte (Kat. No. 7, 118, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 162, 163, 164,
                        165, 166, 167, 168) papatya motifi bulunmaktadır. Papatya, 1 adet sikkede (Kat. No.

                        7) yazı kuşağı arasında kalan boşlukta, 14 adet sikkede ise (Kat. No. 118, 147, 148,

                        149,  150,  151,  152,  162,  136,  164,  165,  166,  167,  168)  yazı  kuşağı  etrafında
                        kompozisyonu tamamlayıcı unsur olarak kullanılmıştır.


                                  Tablo 4.5. Tuğra ve Yazı Kompozisyonu Etrafında Yer Alan Bitkisel Motifler













                                     Gül                       Gül                     Tomurcuk










                                     Lale                      Gül                  Defne dalları ve
                                                                                    buğday başakları

                             Dairevi Yazı Kuşağı Arasında Yer alan Bitkisel Süslemeler

                             Araştırma  kapsamına  alınan  13  adet  sikkenin  arka  yüzünde  bitkisel  motifler

                        dairevi yazı kuşağı arasına yerleştirilmiştir. Katalogdaki 1 adet sikke (Kat. No. 95)
                        yazının  başlayıp  bittiği  üst  kısımda  tek  daldan  çıkan  ve  yaprakları  bulunan  lale

                        motifinden oluşmaktadır. 12 adet sikkede (Kat. No. 127, 128, 129, 130, 131, 133,

                        135,  136,  137,  138,  139,  140)  çiçek  motifleri  sikkenin  sol  alt  köşesinde  yazı
                        kuşağının altında yer almaktadır. Bu çiçekler tek daldan çıkan ve yaprakları bulunan

                        tek gül motifidir.

                             4.7.2. Geometrik Süslemeler


                             Geometrik süslemelerin ortaya çıkış tarihi tam olarak bilinmemekle birlikte her
                        kültürde  görülmektedir.  Yapılarda  İslam  öncesinde,  Yakın  ve  Ortadoğu  İslam

                        sanatlarında  geometrik  kompozisyonlar  sistematik  olarak  hem  iç  hem  de  dış
                                                               479
   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493