Page 489 - muze
P. 489

tezyinatta kullanılmıştır. Geometrik süslemelerde tekniğin dışında önemli olan görüş

                        sembolizm  yönüdür.    Bunların  totem  ve  büyü  gibi  özel  anlamlar  taşıdığı,  manevi
                        güçlere  dayandığı,  ritüel  şekillerin  dini  ve  mistik  tasavvurların  varlığından  söz

                        edildiğidir. 589

                             Geometrik  desenler,  İslam  sanat  ve  mimarisinin  en  tanınan  görsel  ifadeleri

                        arasında yer almaktadır. Desenlerin çoğu mükemmel bir sıralama ile birbirine uyum
                        sağlayacak şekilde dizayn edilmektedir. Geometrik desenler çok çeşitli olup, tercih

                        edilen bölgeye ve döneme bağlı olarak farklılık göstermektedir. 590   İslam  sanatında
                        figür  şeklindeki  tasvirden  kaçınılmıştır.  İnsan  ve  hayvanların  resim  ya  da

                        heykellerinin  yapılmasına  karşı  duyulan  mesafe,  sanatçıyı  diğer  sanat  formlarına

                        daha  fazla  yöneltmiş,  geometrik  formlar  son  sınırlarına  kadar  her  konumda
                        denenmiştir.  Hemen  her  kültürde  görülen  geometrik  şekiller,  İslam  ülkelerinde

                        çeşitlenmiş  ve  başlı  başına  bir  süsleme  öğesi  haline  gelmiştir. 591   Anadolu’da
                        Selçuklu sanatında geometrik süsleme vazgeçilemez unsurlar arasında yerini almış,

                        özellikle sanatçıların motif hazinesinin en sevilen malzemesi durumuna gelmiştir. 592
                        Türk  tezyinatında  Selçuklu  döneminde  çok  kullanılmasına  karşın  Osmanlılarda  bu

                        motifin  kökenlerindeki  sembolik  anlam  zamanla  kaybolmuş  ve  giderek  sade  bir

                        süsleme  unsuruna  dönüşmüştür. 593   Osmanlı  İmparatorluğu’nda  güzellik  aşırı  süste
                        değil,  çizgilerin  ve  biçimlerin  orantısında,  sadeliğinde  ve  onların  uyumunda

                        aranmıştır. 594   Dini  mimarilerin  iç  ve  dış  tezyinatında,  kitaplarda,  taş  ve  maden
                        oymacılığında da kullanılan geometrik motifler, rumi ve bitkisel motiflerle çalışıldığı

                        kompozisyonlarda hâkimiyetin daima geometrik formda olduğu görülmektedir.  Bu

                        motifler kare, üçgen, daire, dikdörtgen, yıldız gibi formların birleşmesinden meydana
                        gelmekte  ve  sonsuzluğu  simgelemektedir. 595   Nokta,  geometrik  her  olayın  merkezi

                        olarak  kabul  edilmektedir.  Geometrik  tezyinatta  kullanılan  bütün  kompozisyonlar
                        farklı  malzeme  ve  tekniklerle  nokta,  çizgi  ve  yaylardan  meydana  gelen  kavramlar

                        topluluğuna  dayanmaktadır.  Şekillerin  eksene  veya  noktaya  göre  kaydırılmasıyla


                        589   Parlar,  “Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Sikkelerinde Görülen Geçme Motifleri”, s. 919.
                        590   Eric Broug, İslam Sanatında Geometrik Desenler, çev. Yasemin Darbaz Karaca, Klasik Yayınları,
                           2. bs., İstanbul 2016, s. 8.
                        591   Selçuk Mülayim,  Değişimin Tanıkları Ortaçağ Türk Sanatında Süsleme ve İkonografi, Kaknüs
                           Yayınları, İstanbul 1999, ss. 174- 189.
                        592   Yıldız Demiriz, İslam Sanatında Geometrik Süsleme, 2. bs. İstanbul 2004, s. 10.
                        593   Güney ve Güney, Osmanlı Süsleme Sanatı, s. 60.
                        594   Recep  Gün,  Amasya  ve  Çevresindeki  Mimari  Eserlerde  Yazı  Kullanımı,  Ondokuz  Mayıs
                           Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun 1993, s. 19.
                        595   Güney ve Güney, Osmanlı Süsleme Sanatı, s. 60.
                                                               480
   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494