Page 17 - 1-4_2
P. 17

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


               fetvahâne ise Ak Hasanzâde el-Hâc Hâfız Hasan Ağa’nın Zaviyesi olup Hilmi Osman Efendi
               (Gürcü el-Hâc Hâfız)’nin fetvâhânesidir. Müellif de bu fetvâhânenin üstünde bulunan odada

               beş  yıl  kadar  ikâmet  ve  ilim  tahsiline  gayret  ederek  zaman  zaman  bu zâta  hizmet  ettiğini

                           12
               belirtmiştir.
                     Diğer taraftan Kâfiye ve Şâfiye üzerine Şeyh Rızâ ve Seyyid Abdullâh’ın  şerhlerini ve
               Îsâgocî üzerine Fenârî Şerhî  hâşiyelerini, Vankulu,  Ahterî gibi lugât-ı Arabiyye kitaplarını

               mütâlaa  etmiştir.  Ayrıca  yine  Abdullatîf  Efendi  Kütüphânesi’nden  Vefeyâtü'l-A’yân  ve

               Şakâ’ik-i Nu’mâniyye,  Osmân  Fâ’ik  Efendi’nin  kütüphanesinden Tabakât-ı  İsnevî  adlı
               biyografi kitaplarını okumuştur. Şehnâme’den İran’daki geçmiş devletlerin tarihi, Vefeyâtü’l-

               A’yân ile Şakâ’ik-i  Nu’mâniyye’den okumuş olduğu önemli şahsiyetlerin biyografisi kendisini
               oldukça etkilemiş ve  o dönemde sadece Amasya’nın  önemli alimlerini  bir araya getirerek

               biyografilerini yazmak için bir şevk uyandırmıştır.  H. 1305 (M.1887-1888)’de nam salmış

               âlimleri  ziyaret  edip  biyografilerini  araştırmaya  gayret  etmeye  başlamış  ve  bu  çalışmaları
               nedeniyle de dönemin alimlerinden  takdir görmüştür. Bu durum onun çalışma azmini  daha da

               artırmış  ve  Amasya’nın  tarihini  ve  daha  önce  yaşayan    alimlerini  yazmaya  ve  bu  nedenle
               Amasya’da mevcûd olan kütüphaneleri dolaşıp, vefat eden âlimlerin kabirlerini ziyaret ederek

               mezar taşlarını okuyup Şâmîce, Gök Medrese mahallelerinde görülen eski türbeleri hayretle
               gezmeye başlamıştır.


                     Tahsil hayatında önemli âlimlerden Tasavvurât, Tasdîkât derslerini ve Mugni’l-Lebîb,
               Telvîh,  Akâ’id-i  Nesefiyye  Şerhini  ve  Hayâlî,  Siyelkûtî  Hâşiyelerini  ve  mukaddemât-ı

               erba’anın  Siyelkûtî,  Konevî  Hâşiyelerini  ve  Akâ’id-i    Adudiyye  Şerhi’ni,  Gelenbevî

               Hâşiyesi’ni ve tefâsîrden Tebâreke sûre-i şerîfesiyle Amme cüz’-i şerîfini ve usûl-i hadîsden
               Takrîbü’n-Nevevî ve şerhi olan Tedrîbü’r-Râvî ve ma’ânîden Mutavvel  kitâplarını ve Ödemişli

               Mustafa  Efendi’den  Mir’ât  ve  hâşiyelerini  ve  Harpûtî  Abdullatîf  Efendi’den  Muhtasarü'l-
               Ma’ânî  ve  Ermenekli  Süleymân  Sırrî  Efendi’den  Isâmü’l-Ferîde  ve  İnegöllü  Ali  Râtib

               Efendi’den  Kasîdetü’l-Bürde  şerhi  ve  Dağıstânî  Ömer  Ziyâ’eddîn  Efendi’den  Muhtasaru’l-
               Buhârî,  Şam’da  eş-Şeyh  Bedreddîn  Mehmed  bin  Abdurrahmânü’l-Mağribî’den    Sahîhü’l-

               Buhârî kitaplarını okumuş ve bu ilimlere dair pek çok kitap inceledikten sonra el-Hâc Ahmed

               Nûreddîn Efendi’den H.1317 cumâdelâhiresi ortalarında (M. 1899) icâzetnâme almıştır.







               12  Amasya Tarihi, c. 9, s.213.
                                                           14

                                                           16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22