Page 22 - 1-4_2
P. 22

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


                            Bîmâr-ı aşkım istemem aslâ ‘ilâc-ı derd
                            Birdir yanımda derd ü devâ bir değilse de



                            Asrî bilir şinâver-i deryâ girîvesin
                            Anlar fazîlet ehli güzel şi’r ü bîvesin

                            Takdîr ider meziyet-i vâlâ vü cîvesin
                            Rüşdî sühan-şinas bilir tarz ü şîvesin

                            Birdir edâ-yı şi’r ü edâ bir değilse de



                     Amasya  Tarihi’nde  Amasya’daki  aşk  hikayelerine  de  yer  yer  değinmiştir.  Abdîzâde
               Hüseyin Hüsameddîn Ferhat ve Şirin benzeri birbirine kavuşamayan aşıklara Hulûsî Mehmed

               Efendi (Hatibzâde) biyografisinde yer vermiştir. Bununla ilgili olarak Hulûsî Mehmed Efendi

               (Hatîbzâde),  Gürcü  Mehmed  Emin  Efendi’nin  kerîmesi  ile  karşılıklı  aşk  yaşamış;  fakat
                                                                                               30
               ailelerinin inadı ve kibri yüzünden kavuşamamış, kırk gün arayla vefat etmişlerdir.

                     1.6. Tarihçiliği

                     Hakkı Tarık Us’a “Tarih, gençliğin ilmidir, o insanı ihtiyarlatmaz, insanı öz ve hakikate
                                                                              31
               sönmez  bir  aşkla  bağlar.  Tarih  insanlığın,  milliyetin  ilmidir.”   diyen  Abdîzâde Hüseyin
               Hüsameddîn, tarih ilmi ile ilgili fikirlerini Amasya Tarihi’nin birinci cildinde de ifade etmiştir.
               Ona göre tarih, farklı toplumlar hakkında bilgi edinmemizi sağlayan, onların fikirlerini orta

               çıkaran, eserlerini takdir eden bir bilim dalıdır. Muhtelif şekillerdeki hadiseler ve tekerrür eden

               olaylar tedkik edilirse bunun dünya için bir tecrübe olduğunu belirtmiştir. Müellif, bu dünyada
               meydana gelen hadiselerin birer ibret timsali olduğunu dolayısıyla bu hadiselerde hikmet ve

               sonucunda  bin  nasihat  gizli  olduğunu  düşünmektedir.  Dünyadaki hadiselerin  meydana

               gelişinde ise ilahi bir kudretin bulunduğu ve bunun dışındaki her şeyin sonunun fena olduğunun
               sabit olduğunu belirtir. Tarihteki olaylarda bulunan hikmetin insana basiret kazandıracağı ve

               olaylarla ilgili nasihatlerinse her düşünen insanın dine bağlılığını artıracağını vurgulamaktadır.
               Müellif  tarih  ilmini içine  birçok  hikmetler  alan    bir  bilim  olarak  düşünmektedir.    Tarihin

               dünyadaki  kavimlerin  gelişme  sebeplerini  ve  yaşadığı  felaketleri  tasvir  eden  bir  ilim
               olmasından  dolayı  bir  kavmin    saadetini  artırmasının  ve  azametini  devam  ettirmesinin




               30  Amasya Tarihi, c. 9, s. 399.
               31 Hüseyin Menç,  Abdîzâde  Hüseyin Hüsâmeddîn  Efendi  Hayatı,  Eserleri  Hakkında  Yazılanlar, Amasya
               Belediyesi Kültür Yayınları, 2012.
                                                           19

                                                           21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27