Page 23 - 1-4_2
P. 23

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


               sebeplerinden birinin de tarih ilmini hakkıyla bilmesi olarak görmektedir.   Dünyada meydan
               gelen olaylara dikkatli bir gözle bakmayan milletlerin siyasi hayatlarına devam edemeyeceği

               ve  yavaş  yavaş  yok  olacağı  değerlendirmesini  yaparak,  bunu  önleyebilmek  için  büyük

               devletlerin tarih ilmine çok fazla ihtimam ederek bu alanda pek çok eser telif ettiği ve pek çok
               değerli kitap tasnif ettiklerini belirtmiştir.

                     Bu manada müellif Buhârâ, Bağdâd, Hicâz, Haleb, Semerkand, Kudüs, Merv, Mısır ve
               Yemen gibi önemli şehirlerin geçmişine ait tarih kitaplarını çok önemli görmektedir. Ona göre

               bu eserlerin  her  biri  aynı  zamanda  ait  olduğu  şehirlerde  yetişen  fakîh,  yönetici  ve  sanat
               sahiplerinin  biyografileri o şehirdeki önemli hadiseleri güvenilir bir biçimde kaydederek ibret

               alınacak yönlerini tüm dünyaya anlatabilmektedir. Bu konuyla ilgili  Ebû Bekir el-Hatîb el-

               Bağdâdî’nin  “Târîh-i  Bağdâd”ı  ve  Lisâneddîn  el-Hatîb  et-Tilimsânî’nin  “El  İhâta”sındaki
               ifadelerin  kendi  düşüncelerini    desteklediğini  belirterek,  bu  kıymette  eserlerin  henüz  bizde

                                                             32
               olmadığından büyük bir üzüntü duymaktadır.”   Müellifin bahsettiği Tarih-i Bağdad, yirmi
               yıldan fazla bir sürede tamamlanmış, 1058 yılından önce Bağdat’ta yaşayan veya bir şekilde

               buraya gelen şahsiyetlerin, halife, vezir ve kumandan gibi devlet adamlarının, şair, kadı ve
               diğer mesleklere mensup 7831 kişinin hayatına dair bilgi verilen alfabetik bir eser olup adı

               Muhammed  olanlarla  başlamaktadır.  I.  cildi  Bağdat’ın  kuruluşu,  tarihi  ve  müslümanlar

                                                              33
               tarafından  fethi  gibi  konulardan  oluşmaktadır.   Bu eser  muhtemelen  müellif  tarafından
               Amasya  Tarihi  için  bir  örnek  olarak  düşünülmüştür.  Zira  müellifin  benzer  bir  metodoloji

               izlediği görülmektedir. Aynı şekilde diğer bir örnek olan “el-İhâta fî ahbâri (târîhi) Gırnâta”

               adlı eserde Lisâneddin el-Hatîb, Gırnata’nın tarih, coğrafya ve topografyasına dair bilgileri ve
               yine şehirde yaşayan veya bağlantısı olan önemli şahsiyetlerin biyografilerini anlatmış olup

                                                      34
               onların eserlerinden örnekler vermiştir.  Abdîzâde Hüseyin Hüsameddîn için bu eser de bir
               emsal teşkil etmektedir.

                      Bu  örneklerden  hareketle  Abdîzâde  Hüseyin  Hüsameddîn’in  “Amasya  Tarihi”ni  bir
               tarihçi disiplini içerisinde kaleme aldığı görülmektedir. Türklerin tarihi ve kültürü hakkında

               ayrıntılı  bilgiler  vermek  amacıyla  geniş  bir  kaynak  literatürü  kullanmıştır.  Vakanüvis

               tarihlerinden  arşiv  vesikalarına,  mahkeme  kayıtlarından  kitabelere  birinci  elden  pek  çok
               kaynağa ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra genel tarih, biyografi, coğrafya, lûgat, dini bilimler gibi

               farklı alanlarda ve Arapça, Farsça gibi farklı dillerde yazılmış pek çok eseri de tahlil ve tenkid



               32  Amasya Tarihi, c. 1, s. 3-4.
               33  M. Yaşar Kandemir, “Hatîb el-Bağdâdî”, TDV İslam Ansiklopedisi, 1997, c.16, s. 452-460.
               34  Câsim el-Ubûdî, Cengiz Tomar, “İbnü’l-Hatîb, Lisânüddin” TDV İslam Ansiklopedisi, 2000, c.21, s. 74-76.
                                                           20

                                                           22
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28