Page 24 - 1-4_2
P. 24

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


               ederek,  karşılaştırmalar  yapıp  çeşitli  sonuçlara  ulaşmıştır.  Özellikle  tarih  biliminin  önemli
               unsurlarından  kronoloji  konusundaki  hassasiyeti  de  dikkate  değerdir.  Kullanmış  olduğu

               belgelerle  alakalı  dipnotlarda  belgelerin  bulundukları  yerler  ve  isimleri  konusunda  bilgiler

               vermiştir.

                      Amasya  Tarihi’nin  büyük  bir  bölümünü  teşkil  eden  biyografiler,  insanın  tarih
               içerisindeki rolünün önemli oluşu nedeniyle tarih yazıcılığı içerisinde en kadim türlerden biri

               olarak değerlendirilmektedir. Bu tür bir tarih yazıcılığı aslında oldukça zor bir iştir. Çünkü tarih

               akışını  bozmadan  objektif  bir  biçimde  ferdin  kendi  tarihi  gerçeklerinin  ortaya  çıkarılması
               gerekmektedir.  İslam  tarihinde  “tabakât”  adı  verilen  biyografi  yazıcılığı  köklü  bir  geçmişe

               sahip  olup  Osmanlı  tarih  yazıcılığında  ise  ilk  müstakil  eserlerin  15.  yüzyılda  verilmeye
               başlandığı düşünülürse biyografi tarzı tarih yazıcılığında Osmanlı’nın geç kaldığı söylenebilir.

               Aslında  Osmanlı  tarihçiliğinin  geniş  ölçüde  etkilendiği  İslâm  tarih  yazıcılığında  özellikle

               ulema  tarafından  tabakât  ve  terâcim-i  ahvâl  kitaplarının  te’lifine  büyük  önem  verilmiştir.
               Abdîzâde  Hüseyin  Hüsameddîn,  eserinde  gerek  İslam  tarihçilerinin  gerekse  daha  sonra

               gelişmeye başlayan Osmanlı biyografi tarihçilerinin eserlerini kullanarak Amasya’nın önemli
               simalarının hayat hikayelerine kaynak oluşturmuştur. Özellikle Taşköprüzâde’nin, kuruluştan

               1858’e kadar Osmanlı’da yaşamış olan tarikat şeyhleri ve âlimlerin biyografilerini ihtiva eden
               Arapça  eş-Şakâyıku’n-Nu’mâniyye’si  ve  Mecdî  Mehmed  Efendi  tarafından  “Şakâyık

               Tercümesi” adıyla yaptığı tercüme müellifin en önemli kaynaklarından biridir. Ayrıca, Şakâyık

               zeyillerinin en mükemmeli ve meşhuru Nev‘îzâde Atâî’nin “Hadâiku’l-hakâyık fî tekmileti’ş-
               Şakâyık”  adlı  kitabı    ve  diğer  Şakayık  zeylleri  de  kaynak  olarak  kullanılmıştır.    İslâm

               dünyasında hat sanatında meşhur olmuş pek çok kişinin biyografisinin alfabetik olarak yer
               aldığı Müstakîmzâde Süleymân Sa’deddîn Efendi “Tuhfetü’l-hattâtîn” adlı eseri de kullanılan

               önemli  biyografik  kaynaklardandır.  Amasyalı  Akif  Efendizâde  es-Seyyid  Abdürrahim

               Efendi’nin  “el-Mecmû‘  fi’l-meşhûd  ve’l-mesmû‘”  adlı  eseri  de  bin  yüz  on  üç  âlimin
               biyografisini  ihtiva  etmesi  yönüyle  müellifin  yararlandığı  önemli  bir  çalışmadır.  Mehmet

               Süreyya  Bey’in  Sicill-i  Osmanî’si,  Bursalı  Mehmed  Tahir  Bey’in  Osmanlı  Müellifleri  de
               kullanılan diğer biyografi kaynaklarındandır.


                     Müellif eserinde sadece bu kaynakları kullanmakla kalmamış, biyografi yazarlarının veya
               tarihçilerin  göremediği  Amasya’daki  şahsiyetleri  özellikle  ele  almış  ve  haklarında  farklı

               kaynaklarda tespit ettiği ihtilafları düzeltmeye çalışmıştır. Bu çerçevede pek çok tarih kitabını

               özellikle Amasyalıları başka şehirli gösteriyor diye eleştirmiştir. Örneğin Zeynelâbidîn Paşa

                                                           21

                                                           23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29