Page 20 - 1-4_2
P. 20

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


               Atatürk’e  yazdığı  mektubundan  anlaşılmaktadır.  Bu  mektubunda  Amasya  ve  İstanbul’da
               uğradığı iki yavuz yangının bütün varlığını yaktığı, yaş haddinden emekli edilerek kendisine

               bağlanan  41,75  liranın,  altı  çocuğuyla  ailesinin  geçimine  yetmediğinden  yardım  talebinde

                            21
               bulunmuştur.  Mektuptan birkaç yıl sonra müellif 10 Şubat 1939 tarihinde İstanbul Şişli’deki
                                                                           22
               Samanyolu  Sokak 93 numaralı evde, 70 yaşında vefat etmiştir.  Cenazesi 12 Şubat Pazar günü
               saat  11:00’da  evinden  alınıp  öğle  namazını  müteakib  Feriköy  Camii’nde  cenaze  namazı
               kılındıktan  sonra  Feriköy Kabristanı’na defnedilmiştir. Ölüm ilanında yanlışlıkla “intihar etti”

               yazılmıştır. Mektubunda altı çocuğu olduğundan bahsetmiş olsa da ölüm ilanında sadece dört
                                              23
               çocuğunun adları zikredilmiştir.

                     1.5. Edebî Şahsiyeti

                     Müellifin  dil  ve  edebiyat  alanında  oldukça  yetkin  olduğunu  yazmış  olduğu  eserlere

               bakarak söyleyebilmek mümkündür. Dil alanındaki maharetini “Amasya Tarihi” adlı eserinde
               de  ortaya  koymuş,  bazı  kelimeleri  çok  ince  bir  şekilde  tahlil  etmiş  ve  etimolojisini  ortaya

               çıkarmaya çalışmıştır. Zaman zaman “fâ’ide” veya “istidrâd” başlığı altında kelimelerin kökeni
               ve  manası  hakkında  detaylı  bilgiler  vermiştir.  Abdîzâde  Hüseyin  Hüsameddîn,  kelime

               açıklamalarında  ve  bazı  kelimelerin  Türkçe  kökenli  olduğu  konusunda  da  eserinde  uzun
                                                                                                        24
               izahâtlar yapmıştır: Örneğin “tabak” kelimesini “istidrâd” başlığı altında uzunca açıklamıştır.
               Bunu  yaparken  farklı  dil  ve  lehçelerdeki  kullanım  biçimlerine  ve  manalarına  değinerek

                                              25
               sözlüklerden de faydalanmıştır.  Bu, müellifin iyi  bir dilci olduğunun da göstergesidir. Aynı
               zamanda yazmış olduğu diğer eserlerin pek çoğunun dil alanında olması bu yönünü açıkça

               ortaya koymaktadır.

                     Edebî  yönü  de  oldukça  güçlü  olan müellifin  “Amasya Tarihi”nde  sık  sık şiirlere yer

               verdiği görülmektedir. İlk iki ciltte Asrî mahlası ile yazdığı 37 dörtlükten oluşan murabba’

               tarzındaki Amasya Güzellemesi’nde Amasya’yı adım adım anlatarak edebî kaabiliyetini ortaya
               koymuştur.  Bu  şiirlerdeki  detaylar  da  ilginçtir;  toplamda  kırk  defa  Amasya  kelimesini

               kullanarak kırklar kavramının uhreviliği ile de şehri adeta kutsamıştır. Daha çok mübalağa ve
                                                                                                        26
               teşbih sanatını kullanmış, cennet misali güzel bulduğu bu beldeyi şiiri ile ölümsüzleştirmiştir.


               21  Baş, a.g.m., s. 194.
               22  Menç, a.g.e., s. 412.
               23  Cumhuriyet Gazetesi, 12 Şubat 1939.
               24  Amasya Tarihi, c. 11, s. 308-309.
               25  Amasya Tarihi, c. 10, s.303-305.
               26  Metin Hakverdioğlu,  (2021). Hüseyin Hüsâmeddîn Yasar’ın Amasya Şiiri. Kesit Akademi Dergisi, 7 (27), s.
               401-418.
                                                           17

                                                           19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25