Page 678 - 1-4_2
P. 678

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
                                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


               Feyzullâhoğlu Hacı Feyzullâh Efendi bin Hacı Hüseyin Ağa'nın oğlu Abdurrahmân Ağa ile
               müştereken 1207 muharremi ibtidâsında Amasya mütesellimi olup İstanbul'dan geldi.
                      Hacı Lütfullâh Ağa, sarây-ı hümâyûnda hazînedârbaşı olan Amasyalı Hasan Ağa'nın
               kahvecibaşılığından yetişdi. Muhassılı Süleymân Bey'den iltizâm ederek Amasya mütesellimi
               olmuşdu.
                      Muharrem  intihâbında Rahtuvân Paşazâde Hacı  Osmân bin  Ömer Bey baş  a'yân ve
               muhtâr-ı belde olup muharremin on ikisinde Sultân Selîm'in kahvecibaşısı ve gözdesi Amasyalı
               Sarı Hüsâmzâde Hüsâmeddîn Ağa vezâretle Bosna vâlîsi ve yirmi altıncı günü baş muhâsebeci
               Amasyalızâde Hacı İbrâhîm Reşîd Efendi sadâret kethüdâsı oldu.
                      Saferde  Yörgüç  Paşa  müderrisi  olan  kâtib  Maktûl  Ahmed  Efendizâde  Nu'mân
               Efendi'nin azliyle selefi müftî-i sâbık Hacı Osmân Efendi yine müderris olarak eski mevki'ini
               elde etdi.
                      Rebî'ulevvelde kadı ile müftü arasında çıkan bir mes'eleden dolayı müftü Hacı Ahmed
               Efendi azl edilip selefi Hacı Hüseyin Efendi [164] Amasya müftüsü oldu. Merzifon'da Yeni
               Câmi' vâ'izi ünlü âlimlerden Kurdoğlu Yahyâ Efendi vefât edip yerine oğlu Hâfız Mehmed
               Efendi geçdi.
                      Cemâziyelevvel  ibtidâsında  mevâlîden  mahkeme  kâtibi  Hacı  Osmân  Rıfkı  Efendi
               Amasya kadısı ve Fazlıoğlu Hacı Ahmed Efendi mahkeme kâtibi oldu. Bu ayın sonlarında
               müftü Hacı Hüseyin Efendi'nin isti'fâsı ve ulemânın ricâsı üzerine Ürgüplü Hacı Ahmed Efendi
               yine Amasya müftüsü ve Menzilcioğlu Hacı Ahmed Efendi şehir kethüdâsı oldu.
                      Receb evâ'ilinde Anadolu vâlîsi İznikli Alî Paşa'nın kethüdâsı Amasyalı Çiğdemzâde
               Hâfız Mehmed Ağa mîr-i mîrânlıkla Karahisâr-ı Sâhib mutasarrıfı oldu. Buna "Seyyid Paşa"
               denirdi. Şevvâl evâ'ilinde Çankırı'ya nefy edilenler afv edilip geldiler.

                      Süleymân Bey
                      Mecidözülüdür.  Avkatlızâde  Mustafâ  Paşa  bin  Hacı  Alî  Ağa  bin  Avkatlı  İbrâhim
               Ağa'nın oğludur. Beyhân Sultân tarafından 1208 muharremi ibtidâsında bi'l-iltizâm Amasya
               muhassılı ve mütesellimi oldu. Çapanoğlu Süleymân Bey'in adamı idi. [165]
                      Muharrem ibtidâsında Kayalıpaşazâde Hacı Süleymân Bey baş a'yân ve Damgacıoğlu
               Süleymân  Ağa  Amasya  serdârı  olmuşdu.  Bu  esnâda  nizâm-ı  cedîd  fermânı  dergâh-ı  âlî
               gediklilerinden Amasyalı Kayalıpaşazâde Kâşif Ömer Ağa yediyle Amasya'ya geldi. Bütün
               ulemâ, a'yân ve halk önünde okunan bu fermân ile Amasya'dan nizâm-ı cedîd efrâdı istendi.
                      Safer evâ'ilinde muhâsebe hulefâsından Uzun Hâfız Mehmed Efendi ile sadâret mektûbî
               hulefâsından Mahmûd Efendi Amasya'ya geldiler. Toplanacak nizâm-ı cedîd efrâdına nezâret
               ve levâzım-ı askeriyye mübâya'a etmeğe me'mûr oldukları ellerindeki buyruldudan anlaşıldı.
                      Uzun  Hâfız  Mehmed  Efendi,  Amasyalı  Kadızâde  Abdullâh  Efendi  bin  Mehmed
               Efendi'nin oğlu olduğu 1197 târîhli sicilden anlaşıldı. Mahmûd Efendi de sadâret kethüdâsı
               Amasyalızâde Hacı İbrâhim Efendi'nin amcası hattât-ı meşhûr Râsih Mehmed Efendi bin el-
               Hâc İbrâhim Ağa'nın akrabâsından idi.
                      Bu iki zât zâhirde mübâya'cı idiler. Fakat hakîkat-i hâlde nizâm-ı cedîdin ne demek
               olduğunu, mu'allem askerin devlet ve millete fevkalâde ihtiyâcını anlatmağa, a'yân ve halkın,
               hâssaten ulemâ ve yeniçerilerin hissiyâtını ve [166] ahvâl-i rûhiyyelerini tahkîk ve iş'âr etmeğe
               me'mûr idiler.
                      Bu fermân üzerine nizâm-ı cedîd ocağına yeniçerilerden ve sâ'ir gençlerden gireceklerin
               mahkemede açılan deftere yazılması i'lân edildi. Gelen Hâfız Mehmed ve Mahmûd Efendiler'le
               Amasya kadısı Hacı Rıfkî Efendi yer yer îzâhât verdiler. Halkı nizâm-ı cedîd ocağına girmeğe
               teşvîk etdiler. Halk üzerinde iyi hisler ve şevkler uyandırdılar.





                                                           659

                                                           677
   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683