Page 475 - muze
P. 475

Şekil 4.6. Sikke Malzemelerinin Sultanlara Göre Dağılımı

                             4.4. Yazı


                             İslamiyet’in kabul edilmesiyle birlikte mimariden el sanatlarına kadar pek çok
                        alanda  değişimler  yaşanmaya  başlamıştır.  Bu  değişimlerin  en  önemlilerinden  biri

                        “Hat  Sanatı”dır.  Hat;  çizgi,  satır,  yazı,  padişah  yazısı,  buyruk  anlamlarına
                        gelmektedir. Arap harflerinden doğarak İslam medeniyetinde müstakil ve fevkalade

                        bir mevki kazanan güzel yazı sanatı olmuştur. 559  İslam’ın doğuşundan itibaren çok

                        kısa  bir  süre  içerisinde  müslüman  sanatçının  elinde  bir  sanata  dönüşmüş,  mantıki
                        sembol  olmasının  ötesinde  duyusal  sezgiye  hitap  eden  estetik  bir  anlam

                        kazanmıştır. 560   Yüzyıllar  boyunca  İslam  devletlerinin  ortaklaşa  geliştirip
                        kullandıkları hat  (yazı)  sanatı “Türk Hat  Sanatı” adıyla anılacak ilk temellerini II.

                        Mehmed  (Fatih)  döneminde  atmıştır.  Hem  Fatih  döneminde  hem  de  sonraki
                        yüzyıllarda  hat  sanatının  muhteşem  örnekleri  İstanbul’da  üretilmiş  olup,  ekol  ve

                        üslupları  buradan  farklı  coğrafyalara  yayılmıştır. 561   Hat  sanatı  mihrap,  minber,

                        mahfil yazıları, kitabe ve levha uygulamaları gibi mimari dekorasyonda; kumaş, çini,
                        tahta  ve  metal  işleri  gibi  el  sanatlarında  kullanılan  başlıca  süsleme  unsuru  olarak

                        karşımıza çıkmaktadır.  Bunların  dışında yazının kullanıldığı bir başka  önemli  alan

                        ise sikkeler olmuştur. Sikkeler, ticari araç olmalarının yanı sıra yazı tarihi, yazının

                        559   Mustafa Bektaşoğlu, Anadolu’da Türk İslâm Sanatı, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara
                           2009, s. 22.
                        560   Turan Koç, İslâm Estetiği, İsam Yayınları, İstanbul 2014, s. 156.
                           Abdülhamit Tüfekçioğlu, “Osmanlı Sanatının oluşumunda Yazı”,  Hat ve Tezhip Sanatı, ed. Ali
                        561
                           Rıza Özcan, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 2009, s.59.
                                                               466
   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480