Page 476 - muze
P. 476
kullanımı ve gelişimi bakımından da önemli veriler sunan el sanatı ürünleri olarak
karşımıza çıkmaktadır. 562
Osmanlı Devleti’nde ilk darp edilen paralarda “kufi” harfler yer alırken,
özellikle Fetret Devri ile birlikte daha çok kullanılan yazı stili “sülüs” harflerin
ağırlık kazandığı görülmüştür. Fakat nadir de olsa “rik’a” ve “talik” hatlarıyla
yazılmış sikkelerde mevcuttur. 563 Sülüs yazıda yuvarlak kısımlar fazladır. Harflerinin
boyları ve genişliklerinin biraz küçük olmasının yanında sin, sad, kaf gibi çanak
şeklindeki harfler de derin ve kısadır. Ümmü’l-hutût (yazıların anası) denilen sülüs
levha, kitap başlığı gibi alanlar için uygun bir yazı türü olmuştur. 564
Osmanlı sikkelerinin genel özelliği altın, gümüş, bakır, nikel farkı olmaksızın
kompozisyonu oluşturan temel unsuru yazı oluşturmaktadır. Diğer sikke süslemeleri
ise yazı etrafında şekillenmektedir.
Araştırma kapsamına alınan tüm Osmanlı sikkeleri üzerinde sülüs hatla
oluşturulmuş yazı kullanılmıştır. Osmanlı sikkelerinde yer alan yazıları, sikke hangi
sultana ait ise o sultanın ve babasının isimleri, sultana ait sıfat ve unvanlar, sultana
özgü cümleleri, dört halife isimleri, dualar, anmalar, Kelime-i Tevhid gibi dini
ibareler ve darp yerleri oluşturmaktadır. Ayrıca yazı sikkelerde rakamlarla birlikte
sultanın cülus senesi, sikkenin değerini ifade etmek için de kullanılmıştır. Sikkelerde
yer alan sülüs hatlı yazılar genellikle 2, 3, 4, satır halinde oluşturulmuştur. Bazı
sikkelerde bu yazı kuşakları yatay çizgilerle birbirinden ayrılmıştır. Katalogda 7 adet
sikkenin (Kat. No. 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26) ön ve arka yüzünde yer alan yazılar tek
sıra halinde dairevi yazı kuşağı ile yazılmıştır.
Katalogda yer alan sikkeler üzerinde sultan, unvan ve sıfatı, baba adı, darp yeri
dışında “Hallede Mülkehû (Allah saltanatını ebedi kılsın)”, “Azze Nasruhû (Zaferi
şerefli olsun)”, “Daribü’n- Nadri Sahibü’l-İzzi ve’n-Nasri Fi’l -Berri ve’l-Bahri
(Altın kestiren karada ve denizde zafer ve izzet sahibi olan), “Sultanü’l-berreyn ve
hakanü’l-bahreyn es-sultan bin es –sultan (İki karanın sultanı ve iki denizin hakanı
sultan oğlu sultan)”, “El- muzaffer dâimâ (Dâimâ kazanan)”, “Dâme Mülkühû
(Saltanatı daim olsun)” ifadeleri sıklıkla kullanılmıştır. Katalogda 2 örnekte
“Kelime-i Tevhid” (Kat. No. “4, 6) ve “4 Halife adı” (Kat. No. 5, 6); 1 örnekte (Kat.
562 Dursun, “Mardin Müzesi Sikke Kolleksiyonu Örneklerine Göre Abbâsî Sikkelerinde Yazı-
Kompozisyon İlişkisi”, S. 24, s. 158.
563 Damalı, Osmanlı Sikkeleri Tarihi, C. 1, s. 54.
564 Ali Alparslan, Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, bs. 5, İstanbul 2016, s. 26.
467