Page 155 - 1-4_2
P. 155
Amasya Tarihi 1-4. Cilt Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
Amasya Tarihi Cilt: 1
Üveys Çelebi" ve ba'dehû "Gümüşlüzâde eş-Şeyh Muhyiddîn Mehmed el-Halvetî" ve ba'dehû
"Pîr Üveysoğlu Abdurrahmân Çelebi", "Gümüşlüoğlu Tekkesi" şeyhi ve hazret-i pîrin türbedârı
olmuşlardır.
993 (1585)'de "Pîr Üveysoğlu el-Hâc Ahmed Çelebi" ve ba'dehû "eş-Şeyh Hasan
Efendi" ve ba'dehû "Abdurrahmân Çelebi" ve 1099'da 178 vefâtıyla "Ali Çelebi" ve 1073'de
fevtiyle "el-Hâc Mehmed Çelebi" ve 1099'da hazret-i pîrin evlâd-ı benâtından "eş-Şeyh
Mustafa Efendi" ve 1114 'de "eş-Şeyh Mahmûd Efendi" ve 1124'de vefâtıyla mahdûmu "Hâfız
Hüseyin Efendi" ve 1135'de vefâtıyla mahdûmu "Abdürrahîm Efendi", "Gümüşlüoğlu
Tekkesi" şeyhi ve hazret-i pîrin türbedârı ve mütevellîsi olduysa da nâ-ehl olarak "eş-Şeyh
İsmâ'îl Efendi"nin taht-ı vesâyetinde bulunmuşdur.
1150'de bu "Abdürrahîm"in vefâtıyla türbedâr-ı meşhûr "eş-Şeyh İsmâ'îl Efendi"
mütevellî ve "Gümüşlüoğlu Tekkesi" şeyhi olup saraylı "Fâtıma Hanım" bu zâta gâyet muhib
olduğu münâsebetle bunun [242] tavsiye ve ihtârı üzerine 1153'de "Gümüşlüoğlu Tekkesi"
yerine mükemmel bir medrese binâ ve evkâfını tanzîm etmiş ve 1179'da şeyh-i müşârün-ileyh
"İsmâ'îl Efendi"nin irtihâline binâ'en "Medrese-i Fâtımiyye" müderrisliği ve hazret-i pîrin
türbedârlığı ayrılmışdır.
Ba'dehû mütevellî ve türbedâr olmak üzere "Yeğen Halîfe" demekle meşhûr "Mehmed
Efendi", 1179'da "İsmâ'îl Efendi" yerine kâ'im ve diğer evlâddan "Abdullah Efendi ibni
Mehmed Efendi" 1191'de türbedâr olup "Yeğen Mehmed Efendi" tevliyetde kalmış ve 1215'de
fevtiyle "Abdurrahmân Efendizâde Mehmed Efendi" ve 1220 'de fevtiyle "es-Seyyid Ahmed
Efendi" türbedâr olmuş ve 1222'de mütevellî "Yeğen Mehmed Efendi" de vefât edib mahdûmu
"eş-Şeyh Ali Efendi" müte'âkiben kasr-ı yediyle "es-Seyyid Hâfız Abdullah Efendi" mütevellî
ve 1223'de türbedâr "es-Seyyid Ahmed Efendi"nin fevtiyle türbedâr ve 1231'de "es-Seyyid
Ömer Efendi bin es-Seyyid Mehmed Halîfe" ve 1247'de fevtiyle mahdûmu "es-Seyyid
Mehmed Efendi" ve 1275'de fevtiyle birâderi "es-Seyyid Abdullah Efendi" ve 1280'de
hulefâ-yı Halvetiyye'den "es-Seyyid eş-Şeyh Mansûr Efendi" mütevellî ve türbedâr olarak
1284 Muharreminde vefât etmişdir.
23- "Mehmed Paşa Tekkesi": Mehmed Paşa Câmi-i şerîfi’nin cenûb tarafında yol
üzerinde olup paşa-yı müşârün-ileyh tarafından Halvetiyye ricâlinden "Habîb-i Karamânî"
hazretleri için 890'da binâ ve evkâfı [243] tanzîm edilmişdir. Şeyh-i müşârün-ileyh burada
irtihâline kadar icrâ-yı meşîhat ve irşâd-ı halka himmet etmişdir.
Müşârün-ileyhin irtihâlinde halîfesi "İmâmzâde Seydî Halîfe" demekle meşhûr "eş-
Şeyh Seydeddîn Ali el-Halvetî" ve bunun irtihâlinde "Habîb-i Karamânîzâde eş-Şeyh Hasan
Efendi" ve ba'dehû mahdûmu "Yamak Şeyh" demekle meşhûr "eş-Şeyh Mehmed Efendi" ve
961'de İstanbul'a naklinde birâderi "eş-Şeyh Ömer Efendi", ba'dehû evlâdından "eş-Şeyh
Mehmed Efendi" ve 1078'de vefâtıyla mahdûmu "eş-Şeyh Abdurrahmân Efendi" ve 1107'de
fevtiyle mahdûmu "eş-Şeyh Ömer Çelebi" ve 1151'de vefâtıyla mahdûmu "es-Seyyid Mehmed
Çelebi" ve 1202'de fevtiyle mahdûmu "es-Seyyid Ahmed Efendi" ve 1210'da fevtiyle oğulları
"es-Seyyid Ömer, Ali, Mehmed" Efendiler ve 1225'de diğer mahdûmu "es-Seyyid Abdullah
Efendi" şeyh ve mütevellî olmuşlardır. Ancak bunlar vereseden olduğu cihetle asıl meşîhat,
vekâletinde bulunan zevât taraflarından idâre edilmiş ve 1296 'da muhâcirîn iskânıyla tekke,
mesken-i husûsî olmuşdur.
24- "Mahmûd Çelebi Tekkesi": İçeri Şehir’de Karatay Mahallesi’nde olup meşâhîr-i
kudâtdan "İmâdzâde Bedreddîn Mahmûd Çelebi" 807'de binâ ve evkâfını tanzîm etmişdir.
Misâfirhânesi mükemmel, ta'âmiyyesi mebzûl olup Nakşbendiyye tarîkına mahsûs idi. "Hoca
Bahâ'eddîn Mehmed Nakşbend" hazretlerinin kibâr-ı hulefâsından "Hoca Rükneddîn [244]
178 Burada verilen "1099" tarihinde bir matbaa hatası olması gerekiyor. Bu tarih, daha sonra gelen "1073"
tarihinden önce gelen bir tarih olmalıdır. (Ed)
142
154