Page 482 - 6-8
P. 482

Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi 6-8. Cilt                                                                    Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR

                     Mehmed  Süreyyâ Bey de “Sicill-i Osmânî”de mîr-i  müşârün-ileyhin  terceme-i hâlini
               şöyle beyân ediyor: “Tâcî Bey Sultân Bâyezîd-i Sânî şehzâde iken müdebbir-i umûru ve cülûs-
               ı hümâyûnlarından sonra defterdâr olmuştur. Evâsıt-ı müşârün-ileyhde vefât eylemiştir. Şâ’ir
               ve münşîdir. Mahdûmları Sa’dî ve Ca’fer [15]Çelebi olup hafîdi Nâsır Bâlî Çelebi’dir.”
                     Sonra dördüncü cildin sonunda defterdârları ta’dât ederken “898’de sânîyen Leys Çelebi,
               905’de  Tâcî  Bey,  908’de  sâlisen  Leys  Çelebi”  diye  yazıyor.  Ya’nî  Tâcî  Bey’in  905’de
               İstanbul’da baş-defterdâr olup 908’de vefât etmiş olduğunu gösteriyor.
                     Bunların hepsi de mesmû’âta müstenid birer tahmînden ibâretdir. İbtidâ-yı taharriyâtımda
               Murâd Molla Kütübhânesi’nde mütâla’a etdiğim mezkûr “Tuhfetü’l-Hattâtîn”in kaydını alıp
               Tâceddîn Paşa ile Tâcî Bey başka başka zâtlardır diye her ikisini de ayırmışdım.
                     Sonra kuyûd-ı  resmiyyeden anladım  ki  her ikisi de  bir zâttan ibâretdir. Yine kuyûd-ı
               resmiyyeden  anladım  ki  Tâcî  Bey,  Sultân  Bâyezîd’e  Amasya’da  defterdâr  olmuş  değildir.
               Müdebbir-i  umûru  da  değildir.  Ancak  kâtib-i  dîvânı  ve  nişâncısı  olup  Amasya’da  Şehzâde
               Sultân  Ahmed’e  defterdâr  olmuştur.  Hele  İstanbul’a  gelip  târîh-i  mezkûrda  baş-defterdâr
               olduğu bütün kuyûd-ı mâliye ve resmiyyeye muhâlifdir. [16]
                     Amasya’da Sultân Bâyezîd’in müdebbir-i umûru Alî Paşa ba’dehû Kemâl Paşa 874’de
               Çandarlızâde İbrâhim Paşa, 878’de Fenârîzâde Ahmed Paşa, 884’de Hamza Beyzâde Mustafa
               Paşa olduğu resmen sâbittir.
                     Defterdârı  da  Sa’dî  Çelebi  875’de  Hacı  Pervîz  Bey  olup  886  târîhine  kadar  bunun
               defterdârı olduğu da resmen sâbittir. Mîr-i müşârün-ileyhin 875’de kâtib-i dîvân ve 878’de
               nişâncı olup 883 vak’asında Amasya’dan gaybûbet etdiği kayden sâbit olmuştur.
                     Kuyûd-ı  vakfiye  idâresinde  müseccel  olan  27  şa’ban  900  târîhli  vakfiyesinin  unvânı
               şöyledir:

                         رخآ یلا ةدبؤم فاقو  أ   ب اهدييشت و اهديبأتب مت ناسحلا لامع لأا نم هيلا ريش   أ  امب نايتلإا قيفوتب صخ  دقلو
                     مرک لأا ريبکلا ريم لأا ةرهابلا ةلودلاو ةرهاقلا ةموکحلا نم هلاوام عم هلاوم هلاو أ  نم ةرفح نامز لأا و روهدلا
                ةرغ یمظعلا ةداعسلا نيع ةرق ةيناطلسلا ةينسلا ةدسلاءارم أ  ةوس أ  ةينامثعلا ةلودلا  ك    ولم ةدمع مخف لأا ريطخلا ريزولاو
                  لئامشلا مراکم ندعم لئاصخلا  ]    17    [  نساحم عماج ةرام لأا سلجم نيز ةرازولا ري رسردص یربکلا ةدايسلا هجو
                                                             قا ف ت لااب قافلآا حودمم قلاطلاا یلع قلاخلاا یضرم

                         نايغطلاو ملظلا ناينب یحام ناسحلااو لدعلا مسارم یيحم ءارقفلاو ءافعضلا أجلم ءابرغلاو ءاملعلا بحم
                     نيدرصان ملقلاو فيسلا بابر أ  مدختسم ماخفلا لأضفلا عجرم مارک لا ءارم لأا دنسم تاربملا رشان تانسحلا رشاب
                                                                                   ملس و هيلع الله یلص دمحم

                          مم لأا   نيب اميف  یناثلا فصلاا مظع لأا روتسدلا نيعملا  ك    لملا ةيانعب صوصخملا نيطلاسلاو  ك    ولملا نيع
                  هبانج حربام ةيدمرس هتداعس و ةيدب أ  ةلود تلاز لا ميهارباب یمسملا اشاپ نيدلا جات ةرضح ميرکلا دجم لأا دعس لأا
                                             تاجاحلا باحص لأ اعجرم فينملا  ه    باب و تلاامکلا بابر لأ اعمجم فيرشلا

                      نب   یفطصم نيدلا یفص انلاوم ديهشلا ديعسلا لماکلا لضافلا لماعلا ملاعلا مخفلاا مامهلاو مظع لأا مام لإا نبا
                           ناسح إ  و هنمب هنانج سيدارف یف الله مهنکس  ك   أ  ب یجاح روفغملا موحرملا ريطخلا   مدقلا ريبکلا    ردصلا

                     Şu kayd-ı resmî gösteriyor ki Köprü’de el-yevm mevcûd ve [18]müşâhed olan câmi-i
               şerîf ve hamâmın bânî ve vâkıfı 900’de Amasya vâlîsi Şehzâde Sultân Ahmed’in vezîr ve sâhib-
               i dîvânı Tâceddîn Paşa’dır. Bunun evlâdı da bu hayrât ve evkâf-ı celîlesinin mütevellîsidir.
                     Şâyân-ı  dikkattir  ki  905  senesi  evâ’ilinde  Tâceddîn  Paşa’nın  azlini  müte’âkib  büyük
               mahdûmu  olan  İstanbul’da  Mahmûd  Paşa  müderrisi  Ca’fer  Çelebi  nişâncı  ve  906  senesi
               rebîülevvelinde pederinin evkâfına mütevellî olup küçük birâderi olan İsmâ’îl Bey’e evkâfın
               idâresi için vekâlet vermiş, 923 şa’bânında vefât eden Sa’dî Çelebi’den sonra İsmâ’îl Bey ve
               evlâdı bu vakfa mütevellî olmuştur.




                                                           476
                                                           481
   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487