Page 36 - muze
P. 36

çoğaltmıştır. 187   Timur  Sikkelerinde  dört  halifenin  adı,  oğul  ve  torunları  arasında

                        Ömer ve Ebû Bekir adlarına rastlanmakta, ancak Ali adı hiç görülmemektedir. 188

                             Akkoyunlular  (1396-1508)  altın,  gümüş  ve  bakır  sikke  darp  etmişlerdir.
                        Osman,  Ali,  Cafer  b.  Yakub,  Hamza,  Cihangir,  Uzun  Hasan,  Halil,  Yakub,

                        Baysungur, Rüstem, Göde Ahmed, Elvend, Kasım ve Zeynel dönemlerinde sikkeler

                        basılmıştır. 189  Akkoyunlular’dan ilk sikke bastıran Hamza Bey’dir. 190  Uzun Hasan,
                        Sultan Yakup ve Rüstem Padişah, Ahmed Bey, Elvend Bey, döneminden kalma bazı

                        sikkelerin  üzerinde,  bölgede  baskın  bir  kültür  halindeki  Alevi  inanç  sistemini
                        yansıtan motifler bulunmaktadır. 191


                             Safeviler Dönemi’nde(1501-1722) altın ve gümüş sikkeler bastırılmıştır. I. Şah
                        İsmail, I. Şah Tahmasb, Sultan Muhammed Hudâbende, I. Şah Abbas, II. Şah Abbas,

                        I.Süleyman,  I.  Hüseyin  II.  Tahmasb,  III.  Abbas  dönemlerine  ait  sikkeler

                        bulunmaktadır. 192   Şah  İsmâil’in  tahta  geçmesiyle  birlikte  ilk  sikke  Tebriz’de
                        kesilmiştir.  Tümen  adı  verilen  sikke  yaklaşık  olarak  10.000  gümüş  dinar

                        değerindeydi. İlk altın sikke eşrefî adıyla basılmış, Mısır Memlükleri’ndeki eşrefînin
                        taklididir. Paraların bir yüzünde sultanın adı, diğer yüzünde Şiîliğin göstergesi olarak

                        “lâ ilâhe illallah Muhammedün resûlullah Alî veliyyullah” ibaresi yer almaktadır. 193
                        Gümüş olan sikkelerin ön yüzünde sülüs, arka yüzlerinde ise dönem özelliği olarak

                        talik yazı tipi kullanılmıştır. Yazı dili Farsçadır. 194

                             Sikkenin  kullanılmaya  başladığı  ilk  zamandan  son  zamana  kadar  farklı

                        malzeme,  kalıp  ve  tekniklerde  sikkeler  darp  edilmiştir.  Devletlerin  sikkelerini

                        basarken  kullandıkları  teknikler  de  zamana  bağlı  olarak  değişim  ve  gelişim
                        göstermiştir.





                        187   Umut  Kansoy,  Timur  Döneminde  Sikke  Basma  Faaliyeti,  Marmara  Üniversitesi  Türkiyat
                           Araştırmaları Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2003, s. 189.
                        188   İsmail Aka, “Timur”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C. 41, Türkiye Diyanet Vakfı
                           Yayınları, İstanbul 2012, s. 175.
                        189   Naskali ve Özgüdenli, “Karakoyunlu ve Akkoyunlu Sikkeleri”, s. 159.
                        190   Faruk Sümer, “Akkoyunlular”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C. 2, Türkiye Diyanet
                           Vakfı Yayınları, İstanbul 1989, s. 272.
                        191   Hamidreza  Sohrabıabad,  “Akkoyunluların  Mezhepsel  Eğilimleri  Üzerine  Bir  Değerlendirme”,
                           Alevilik-Bektaşilik Araştırmaları Dergisi,  S. 18, 2018, s. 215.
                        192   Artuk ve Artuk, İstanbul Arkeoloji Müzeleri Teşhirdeki İslami Sikkeler Kataloğu, C. I, s. 848.
                        193   Turan Gündüz, “Safeviler”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C. 35, Türkiye Diyanet
                           Vakfı Yayınları, İstanbul 2008, s. 456.
                        194   Necla  Dursun,  “Safevî  Şahı  Hüseyin  Mirza’nın  Sikkeleri”,  The  Journal  of  Academic  Social
                           Science Studies, 5/8, 2012, s. 492.
                                                                27
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41