Page 257 - 1-4_2
P. 257

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi Cilt: 2


                      İnâs: 4221

                      Rûm:
                      Zükûr: 389
                      İnâs: 365

                      Kıbtî:
                      Zükûr: 310
                      İnâs: 347

                      (Yekûn):
                      Müslim: 202246
                      Ermenî: 23079
                      Rûm: 24560
                      Kıbtî: 1033

                      Mecmû'-ı Nüfûs-ı Livâ: 250918
                      Hristiyân: 48672
                      Müslim: 202246

                      Müsâfir müslim ve hristiyân hâric olan şu yerli nüfûs-ı umûmiyye-i livâ içinden 491
               nefer  Katolik  ve  1665  nefer  Protestan  Ermenîler  de  dâhildir.  Binâ'en-aleyh  hâl-i  hâzırda
               Amasya Sancağı'nda yerli Hristiyânların mecmû'u sancak nüfûsunun ancak beşde birini teşkîl
               etmekdedir. Fakat 1254'de muharrer olan Hristiyânlar mecmû'-ı nüfûsun yedide biri idi.
                      1254 yılından 1330 târîhine kadar Amasya Sancağı'na binlerce müslim muhâcir geldiği
               ve Erba'a, Zile, Osmâncık gibi üç mühim kazâ diğer livâlara verildiği hâlde Ermenîler'in 12700
               nüfûsu 23079, Rûmlar'ın 416 nüfûsu 24560 hattâ 65 Kıbtî bile 1033 adedlerine [110] bâliğ
               oluyor da 89120 nüfûs-ı İslâmiyye ancak 202246 adedini buluyor. Binâ'en-aleyh Hristiyânların
               hele Rûmlar'ın tezâyüdü şâyân-ı hayretdir.
                      Çünkü 1294 târîhinden i'tibâren Trabzon vilâyeti ve Canik sancağı kurâsından her sene
               yüzlerce Rûm dilli Hristiyân Becenekler, Kumânlar gelip Amasya sancağı kurâsına müste'cir
               sıfatıyla yerleşdiler. Müste'ciren yerleşdikleri İslâm çiftliklerini on beş, yirmi sene sonra cebren
               zabt ve tasarruf ederek eski mutasarrıflarını def' etmişlerdir.
                      Bâlâda  muharrer  202246  nüfûs-ı  İslâmiyyeden  sülüsânı  Oğuz  Hân  neslinden  ya'nî
               Türkmen olup sülüs-ı ahîrin nısfı Tatar, Kumuk, Lezgi, Nogay ve nısfı-ı diğerinin sülüsânı
               Çerkes, Kürt ve sülüs-i diğeri de Gürci, Laz olduğu tahmîn olunmakdadır.

                                                    BİRİNCİ FASL

                      Kurûn-ı  ûlâda  Anadolu  kıt'asının  tâbi'  olduğu  Tûrân  hükûmâtı  hakkındaki
               ma'lûmât-ı  târîhiyyeden  Amasya  Sancağı'na  ta'alluk  eden  vekâyi'-i  ma'lûmeyi  beyân
               eder.
                      Kurûn-ı ûlânın evâ'ilinde târîh-i kadîmin zabt edebildiği zamânlara kadar geçen binlerce
               asırlar  mechûl  olduğu  münâsebetle  bu  asırlar  "ezmine-i  mechûle"  unvânı  altında
               bulunmakdadır.
                      Bu ezmine-i mechûlenin vekâyi'i ba'zen hadd-i muhâle vâsıl ve nâdiren de hakîkat-i
               hâle  muvâfık  zann  olunan  faraziyyât  ile  mâlî  olduğu  cihetle  ezmine-i  mechûle  [111]
               vekâyi'inden hâkî olan tevârîhde pek çok garâ'ibe tesâdüf olunmakdadır.
                      Binâ'en-aleyh evlâd-ı benî Âdem ya'nî bütün beşer Nûh aleyhi's-selâmın Hâm, Sâm,
               Yâfes  nâmlarıyla  meşhûr  olan  üç  oğullarından  tenâsül  ve  Tûrânîler'in  de  Yâfes  bin  Nûh

                                                           555
                                                           256
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262