Page 40 - 1-4_2
P. 40

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


               ettikleri üzerinde durarak Amasya’nın dört bin yıllık kadîm bir şehir olup şehri kuranların da
               Türk kökenli bir kavim olduğunu iddia etmektedir. Bu iddiasını Amas kelimesinin dil olarak

               kökeni ve çeşitli tarihi kaynaklarda  delillendirmektedir. Amasya’ya tarih kitaplarında verilen

               isimlerden bahsederek Çakallar, Ferhad Kayası, Veng, Lokman dağı gibi mevkilerin adları ve
               tarihleri ile ilgili bilgiler vermiştir. Ardından Arguma, Enderûn, Bâlus, Harşene, Zemendû,

               Fon, Kelkis Kaleleri, Yeşilırmak,  Çekerek ve Tersakan ırmakları üzerindeki köprülerle beraber
               anlatılmıştır. Bu cildin sonraki kısmında ise Amasya şehri sınırlarındaki  elli üç mahalle ve

               şehrin  dışında  bulunan  iki  mahallesi  olmak  üzere  toplam  elli  beş  mahallenin  adı,  coğrafi
               konumu, tarihi, önemli yapı ve mekanları ve şahsiyetleri tanıtılmıştır. Amasya’da bulunan 78

               türbe ve şehrin şairlerinin, hattâtlarının, âlimlerinin, şeyhlerinin isimleri sıralanmış; 31 tekke,

               8 dârü'l kurrâ, 36 medrese hakkında bilgi verildikten sonra imâretler, ziyafethâneler, Tanzimat
               Fermanı’ndan  sonra  açılan  mektepler  ve  Amasya’daki  27  büyük  sülaleden  bahsedilmiştir.

               Birinci  ciltte  müellif  Amasya  Tarihi’ni  yazarken  kullandığı  önemli  kaynakları  sıraladıktan
               sonra Amasya’nın kazâ  ve kazâlara bağlı nahiyeleri  tek tek incelemiştir.  Bütün  bu bilgiler

               verilirken Amasya’nın farklı mevkileri hakkında yazmış olduğu dörtlükler halindeki şiirleri ile
               metnin edebi yönünü de güçlendirmiştir.


                     İkinci Cilt (İstanbul H.1332, 492 sayfa-Matbû): Aynı zamanda genel Türk tarihi ile ilgili
               bilgilerin  de  verildiği  bu  ciltte  “Birinci  Bâb”  olarak  Amasya  Sancağı’nda  yerleşmiş  olan

               kavimler  ve  tâbi  oldukları  Tûrân,  Pont,  Roma,  Arab,  Rûm,  Dânişmendî,  Selçûkî,  İlhânî,

               Türkmânî ve Osmânî" nâmlarıyla meşhûr olan hükûmetler zamanında  meydana gelen olaylar
               ve sancağın idaresinde bulunan kişiler üç döneme ayrılarak anlatılmıştır. Bu dönemler İslam

               dininin doğuşunun öncesinden hicrete, hicretten İstanbul’un fethine ve fetihten sonraki dönem
               olmak  üzere  üç  bölümde  incelenmiştir.  Zaman  belirtmek  amacıyla  hicri  takvim  tercih

               edilmiştir.

                     İkinci cildin giriş (medhâl) bölümünde Amasya Sancağı’nda yerleşenlerin "Tûrânî ve

               Âryânî"  olmak  üzere  iki  unsurdan  çoğaldığı  ve  her  ikisinin  de  Yâfes  bin  Nûh  evlâdından
               olduklarını  belirtmiştir.  Ancak  bu  iki  unusurdan  birinin  ehl-i  îmân,  diğerinin ise  Hristiyân

               olduğu, ehl-i îmânın bir mikdâr Kürdlerle beraber çoğunlukla Türk milletinin hakim olduğunu

               ifade etmiştir. Müellif daha sonra Türk milletin karakteristik özelliklerini kaynaklar vasıtasıyla
               açıklamış ve bu yönleriyle İslam dinine olan büyük hizmetleri üzerinde durmuştur. Türklerdeki

               gün  ve  özellikle  ayların  adları  ve  kökenlerini  detaylıca  ele  almış,  on  iki  hayvanlı  Türk

               takvimine dikkat çekmiş ve Türklerin tâbi olduğu usûl ve ahkâm ile ilgili olarak "tûrâ, kânûn,

                                                           37

                                                           39
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45