Page 604 - 1-4_2
P. 604
Amasya Tarihi 1-4. Cilt Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
Seyyid Ahmed Ağa, bu fermân-ı âlî üzerine çâr-nâ-çâr seyyidlerden bir gönüllü taburu
teşkil ederek kendi taburuna başbuğ olup şevvâlde Amasya’dan hareket etdi.
Seyyid Ahmed Ağa’nın Amasya’dan gitmesi, Amasya’nın huzur ve emniyeti için bir
nimet olmuşdu. Çelebi İbrâhim Paşa’nın mârûzâtı cümlesinden olan bu tedbir, bütün
dedikoduları, endişeleri muvakkaten ortadan kaldırdı.
1098 senesi muharreminde Amasya kadısı el-Hâc Mehmed Efendi müftüsü Bayram Îydî
Efendi, nakîbü’l-eşrâf kâ’im-makâmı Mumcuzâde es-Seyyid [183] Mustafa Ağa, şehir
kethüdâsı el-Hâc Hamza Ağa, kethüdâyeri vekili Ali Ağa, serdâr vekili de Seksen Yedinin
İsmâil Ağa idi.
Safer evâilinde Mumcuzâde nikâbetten azl edilip Saçlı Emîr Ömer Ağa nakîbü’l-eşrâf
kâ’im-makâmı oldu. Rebîülevvelde sâdât başbuğ Mumcuzâde Seyyid Ahmed Ağa Ordu-yı
Hümâyûn’a iltihâk etdikte serçeşmelikle taltif edildi.
Bu esnada Eğriboz muhâfızı olan Amasyalı İkincizâde Vezîr es-Seyyid Mustafa Paşa bin
es-Seyyid Ali Efendi defterdâr olup diğer Amasyalı Sefer Ağazâde Yeğen Mehmed Bey de
reîsü’l-küttâb idi.
Cumâdelûlâ gurresinde İstanbul’da nakîbü’l-eşrâf efendiden gelen tezkirede Saçlı
Emîr’in nikâbetten ref‘iyle Mumcuzâde es-Seyyid Mustafa Ağa’nın tekrar nakîbü’l-eşrâf
kâ’im-makâmı olduğu anlaşıldı.
Cumâdelâhirede Amasya’da mukîm olan Vezîr Çelebi İbrâhim Paşa Mar’aş eyâletiyle
Ordu-yı Hümâyûn’a me’mûr olduğundan Amasya sancağı garîben serçeşme olan Seyyid
Ahmed Bey’e tevcîh edildi.
Seyyid Ahmed Bey
Amasyalıdır. Pervâne Bey Mahallesi a‘yânından es-Seyyid Mehmed Ağa bin Kınalı
Osmân’ın mahdûmudur. Bu Kınalı Osmân’a “Kınalı Mumcu” dendiğinden evlâdı
Mumcuzâdelikle iştihâr etdi.
1098 senesi cumâdelâhiresinin on dördüncü günü Amasya sancağı beyi olup kethüdâsı
Pehlivan Kürt Ahmed Ağazâde es-Seyyid [184] Ebûbekir Ağa’yı Amasya mütesellimi nasb
etdi. Kendisi dâru’l-harpte kaldı.
Ebûbekir Ağa, Amasya’ya geldikte nakîbü’l-eşrâf kâ’im-makâmı es-Seyyid Mustafa Ağa
bütün sancağın hâkimi ve merci-i benâmı olup sancağın bütün umûr ve husûsâtı re‘yine
müfevvaz oldu.
Cumâdelâhirenin yirmi altıncı günü Müftü Bayram Îydî Efendi fetvâdan, Nasûhzâde el-
Hâc Hamza Ağa şehir kethüdâlığından azledilip yerlerine müftü-i esbak Pîrî Mehmed Efendi,
Amasya müftüsü ve Habîb Ağazâde Mehmed Ağa, şehir kethüdâsı oldu.
Receb gurresinde Kadı el-Hâc Mehmed Efendi’nin müddeti bitdiğinden Hacı Efendizâde
İbrâhim Efendi, Amasya kadısı oldu. Yeğen Osmân Bey’in Konya havâlisinde cemiyeti ve
tecâvüzü nazar-ı dikkati câlib olduğundan oradan kaldırmak mülâhazasıyla uhdesine bâ-rütbe-
i mîrimîran-ı Karahisar-ı Şarkî sancağı verilip Rumeli’ne hareketi emr u ta‘cil edildi.
Amasya Mütesellimi es-Seyyid Ebûbekir Ağa, maskat-ı re’sî olan “Ulus Köyü”
havâlisinde meskûn Kürtlerden başına topladığı adamlarıyla Amasya’da istediği gibi hareket
ve sâdâtın her türlü harekâtına muzâharet ediyor, bu adamlarla halkı susturuyordu.
Yeğen Osmân Paşa, Ilgın’dan kalkıp maiyet-i mevcûdesiyle beraber Rumeli’ne
müteveccihen hareket etdi. Uğradığı yerlerde ulu orta hareket ederek pek çok şikâyetlere
sebebiyet vermekte idi. Her ne hâl ise Rumeli’ne geçip Belgrad Ovası’nda Ordu-yı Hümâyûn’a
iltihâk etdi. [185]
Kezâlik Amasya Alaybeyi Boyacızâde Veli Bey, kethüdâyeri Hatîbzâde Küçük Mehmed
Ağa, yeniçeri serdârı Apardı İbrâhim Ağa, bütün zu‘amâ, erbâb-ı tımâr ve yeniçerileri alıp
Rumeli’ne gitmişlerdi. Peçelizâde Hasan Bey alaybeyi vekîli İsmâil Ağa da serdâr vekîli olup
Amasya sancağını muhafazaya me’mûr olmuşlardı.
901
603