Page 391 - 6-8
P. 391

Amasya Tarihi Cilt: 7
               Amasya Tarihi 6-8. Cilt                                                                    Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR

                     Mahdûmları Şemseddîn Mahmûd, Fahreddîn Ali, Ziyâeddîn Mes’ûd, Muhliseddîn Mûsâ
               Çelebiler’dir. Bunlar saltanât-ı İlhâniyye sâyesinde vüzerâ ve ümerâdan olmuşlardı. Hulefâsı
               da  şunlardı:  Behlûl  Baba,  İbik  Baba,  Lokman  Baba,  Tursan  Baba,  Dündar  Baba,  Osmân
               Baba’dır. [419]
                     Tarîkat-i  Babâiyye’nin  reîsi  Baba  İlyâs  olduğu  gibi  nâşiri  de  hulefâsıdır.  Lokman
               Baba’nın  halîfesi  Hacı  Bektâş  Baba’dır.  Hacı  Bektâşî  Veli  demekle  iştihâr  etdi.  Osmân
               Baba’nın  halîfesi  de  Süleyman  Baba’dır.  Evlâd-ı  kirâmı  şu’belere  ayrılmışdır.  Her  biri  bu
               tarihte yazılmışdır.

                     Baba Alî Çelebi-Halvetî Baba
                     Çemişgezeklidir.  Amasya’da  Hazret-i  Pîr  İlyâs  Halvetî  hâdimi  ve  mürîd-i  hâssı  olup
               Şükrûllâh oğludur. Pîr-i müşârün-ileyhin tedrîs ve iftâ zamanından i’tibâren hizmetinde tahsîl-
               i me’ârif edib hilâfet aldı. Vefâtından sonra vatanına gidip yirmi yıl orada oturdu.
                     Ba’dehû  şeyhinin  işâreti  üzerine  avdet  edib  hazret-i  pîrin  hafîdi  olan  Pîr  Celâleddîn
               Abdurrahmân  Çelebi  bin  Pîr  Hüsamedin  Hüseyin  Çelebi’yi  irşâda  me’mûr  oldu.  Pîr  Celâl
               Çelebi’ye  hilâfet  verdikten  sonra  836’da  vefât  etdi.  Hazret-i  Pîr’in  Türbesi  hâricinde
               medfûndur.
                     Âlî Bey “Künhü’l-Ahbâr”ında şu ma’lûmâtı verdikten sonra Hazret-i Pîr’in diğer ahfâdı
               hakkında hayli ma’lûmât [420] veriyor. Sırası geldikçe yazılır. Tabî’î tetebbu’âtım da ilâve
               edilir. Baba Ali, zâhid, mazınne-i kerâmet bir zât idi.

                     Baba Mehmed Çelebi-Baba Çelebi
                     Amasyalıdır. İlyâs bin Hamza oğludur. Lâdikli İsrâfilzâde Mehmed Çelebi hizmetinde
               ilm-i edvâr diye ma’rûf olan mûsikî fennini hakkıyla öğrendi. Pek güzel tanbûr çalar, gâyet sesi
               yanık bir hânende olduğundan Amasya vâlisi Şehzâde Sultân Ahmed’in nüdemâsından oldu.
                     Halk arasında Baba Tanburî diye meşhûr olup a’yâna hulûl ederek hayli servet ü sâmân
               edindi. Halkın efkâr ve şikâyâtını Sultân Ahmed’e ismâ’ edecek gazelleri besteler, huzûrunda
               terennüm ederek halkın işlerine de yarardı.
                     918’de şehzâdenin şem-i hayâtı söndüğünden pek ziyâde mükedder olup 921’de Sultân
               Süleyman Amasya’yı teşrifinde nâ’il-i iltifât ve ihsân olmuşdu. Şehzâde Sultân Mustafa’nın
               Amasya’ya vâlî olup geldiği zaman ber-hayât idi. [421]
                     Fakat ihtiyârlığından mahdûmu İlyâs Çelebi ve şâkird-i irfânı Ca’fer Çelebi şehzâdenin
               meclisini şenlendirdiler. Her hâlde 950 sâline doğru vefât etdi. Tab’an zarîf, me’ârif-âşinâ,
               halûk bir musîkîşinâs idi. Diğer mahdûmu Hamza Çelebi’dir. İmâm-ı Sultânî Evliyâ Mehmed
               Efendi, İlyâs Çelebi’nin hafîdidir.

                     Bâbûk Şâh-Emîr Seyfeddîn
                     Esbak Amasya vâlisi Nûreddîn Toğrak Bey’in evlâdından Tuğrul Bey bin İnâc Bey’in
               mahdûmudur. Halk arasında İnacoğlu demekle meşhûrdur. İnâc Bey, Toğrak Bey’in dâmâdı
               olduğu anlaşılır.
                     Amasya ümerâsından Alakuşoğlu Şemseddîn Ahmed Bey’in zamanında Toğrak Bey’in
               evlâdı Mısır, Konya, Tebriz taraflarına gitdikleri esnâda pederi Tuğrul Bey de Karaman Bey’in
               evlâdına  ilticâ  etmiş,  ümerâ-yı  Karamânîyyeden  olmuşdu.  İzzeddîn  Keykâvus-ı  Selçûkînin
               dâmâdı olduğundan ümerâ kendisinden çekinirdi. [422]
                     Bâbûk  Şâh,  kerîmezâde-i  Sultân  Keykâvus  idi.  Konya’da  devlet-i  Karamâniyyenin
               te’sîsine  fedâkârâne  hizmetler  etmiş,  Timurtaş  Bey’in  nüfûzunu  Konya  vilâyeti  üzerinden
               kaldırmış, Karamânlı ümerânın mümtâzı olmuşdu.
                     727’de  Karamânzâde  Yahşî  Bey’in  ma’iyyetine  bütün  kuvvetiyle  me’mûr  olup  Sivas
               vâlisi  Emîr  Çobanoğlu  Timurtaş  Bey’i  kaçırmış  ve  Amasya’yı  Çobânîler’in  idâresinden
               kurtarmış olduğu cihetle Yahşî Bey tarafından Amasya vâliliğine ta’yîn edildi.




                                                           390
   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396