Page 364 - 6-8
P. 364

Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi 9-12. Cilt                                                           Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR

                     Târihimizin  birinci  bâbında  mufassalan  tercemesi  yazılan  Emîr-i  müşârün-ileyh  Hacı
               Şâdgeldi Paşa, âlim, kâmil, fâzıl, gâyet âdîl, muktedir, pek siyasî, kerîm, munsıf, müdebbir bir
               hükümdâr idi.
                     Şehzâdeleri, Seyyideddin Mehmed, Fahreddin Ahmed, Musliheddin Mustafa beylerdir.
               Kerîmelerinden Safa Paşa Hâtun, Ma’sûme Hundî Hâtun, Bula Şâh Hâtun, Cihan Şâh Hâtun
               ma’lûm olabildi. Bunlardan her birinin türbeleri, vakıfları olduğu münâsebetle taharriyâtdan
               anlaşıldı. [9]
                     Hacı  Şâdgeldi  Paşa  siyâsî  ve  iktisâdî  sahalarında  pek  yüksek  bir  varlık  gösterdi.
               Amasya’da  yaptırdığı  darbhânede  kendi  nâmına  sikke  bastırdı.  Hutbe  okutdu,  kağıthâne
               yaptırdı, güzel ve zarîf kağıtlar çıkardı. Hükûmetin ticâretini yükseltdi.
                     Zamân-ı hükûmetinde Amasya emâreti, Küçük Asya’nın ortasında gâyet medenî parlak
               bir hükûmet idi. Hayfâ ki Kadı Burhan’ın ihtirâsât ve tezvirâtı böyle parlak bir emâreti yâr
               başına getirmişdi.
                      Hacı Şâdgeldi Paşa’nın nâmına basılmış olan sikkelerden bir tânesi Köprü kazâsında
               hâkim  iken  elime  geçmişdi.  Gümüş  ve  şeklen  murabba’  idi.  Hayfâ  ki  Amasya  harîkinde
               hânemden eşyâyı çıkardığım esnâda zâyi’oldu.
                     Müşârün-ileyhin Amasya’da Halfet Gâzi Türbesi karşısında kâin Kadı Çeşmesi üzerinde
               nâmı  mahkûk  olması  sâyesinde  kabri,  terceme-i  hâli,  sülâlesi  yıllarca  devam  eden
               araştırmalardan bulunabildi. Bundan dolayı Kadı Burhan nâmına yazılan “Bezm ü Rezm” ve
               Amasya Hükûmeti meydana çıkarıldı. [10]
                     Hacı Şâdgeldi Paşa’nın dört mahdûmundan dört kol sülâlesi türedi. Sırası geldikçe her
               biri yazılır. En son nesli es-Seyyid Mehmed Şâhid Bey bin es-Seyyid el-Hâc Abdullah Bey bin
               Abdî Bey bin el-Hâc Osmân Bey bin Ömer Paşa’dır. Bunun tercemesi karîben yazılır.
                     Toz toprak altında kalmış adı unutulmuş olan müşârün-ileyhin türbesini ben meydana
               çıkardım. Târihimizin birinci ve üçüncü ciltlerinde seng-i mezârında mahkûk olan yazılarda
               kitaplarda yazılmış olan vasıfları yazılıydı. Burada tekrâra hâcet yokdur.
                     Hacı  Şâdgeldi  Paşa  ve  evlâd  ve  ahfâdı  Amasya’nın  medâr-ı  iftihârı  olmuşlardı.
               Sülâlesinden nice vüzerâ, ümerâ, ulemâ çıkdı. Bulabildiklerim târihimizde yazıldı. Amasya
               hükûmeti saltanat-ı Osmâniye’ye tâv’ân ve rızâsıyla iltihâk eylediğinden sülâlesi mükerremâne
               yaşadı.

                     Şâdgeldi Bey-İkinci
                     Amasyalıdır. Hacı Şâdgeldi Paşazâde Devâtdâr Ahmed Paşa’nın büyük mahdûmudur.
               Ceddinin zamân-ı emâretinde [11] doğdu. Amasya ulemâsından tahsîl-i ulûm ederek yetişdi.
               Pederinin  zamân-ı  vilâyetinde  nâil-i  ikbâl  olup  Amcası  Musliheddin  Mustafa  Bey’in
               vilâyetinde Bursa’ya celb edildi.
                     Akrabâsından Yahşi Beyzâde Bâyezîd Paşa’nın kerîmesiyle izdivâc edib 804’de Topal
               Timur’un  Bursa’yı  istîlâsında  Amasya’ya  geldi.  Kara  Devletşâh’ın  Amasya  vâlîliğinde
               Amasya’nın başına geçip muhâlefet ve mumâ-ileyhin şehre duhûlüne mümânaat etdi.
                     Nihâyet Timur Hân’ın hafîdi Kara Mehmed Sultân’ın Amasya’ya vürûdunda pek çok
               muhâberât  ve  muhâverâtdan  sonra  805  senesi  rebîülevvelinde  Amasya  emîr-i  kebîri  olarak
               “Emîr-i kebîr Şemseddin Şâdgeldi Bey” unvânıyla Kutlu Şâh sülâlesinin Amasya’da beşinci
               emîr-i kebîri tanındı.
                     Buna  halk  arasında  “İkinci  Şâdgeldi  Bey”  dendi.  Ancak  Bâyezîd  Paşa  Amasya
               havâlîsinde  dolaşan  ve  Amasya  emâretini  elde  etmeye  çalışan  derebeylerin  çokluğu  ve
               dâmâdının  nüfûz  ve  kuvvetini  bunların  def’ine  kâfî  göremediğine  binâen  Çelebi  Sultân
               Mehmed’in Amasya’ya da’vetini tavsiye etmişdi. [12]
                     Amasya a’yânı ve emâret erkânı bu tavsiyeyi pek muhikk görmekle Bolu’da bulunan Şehzâde
               Çelebi Sultân Mehmed’i Amasya’ya da’vet ve müşârün-ileyhin vusûlünde Amasya emâretinden




                                                           359
                                                           363
   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369