Page 368 - 6-8
P. 368

Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi 9-12. Cilt                                                           Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR

               İki yıl kadar bu defasında icrâ-yı hükm-i vilâyet ederek 930 senesi rebîülevvelinde vefât etdi.
               Konya’da medfûndur. (Vekâyînâme) [23]
                     Müdebbir,  muktedir,  şedidü’ş-şekîme,  asîl  bir  zât  idi.  Mahdûmu  İbrâhim  Bey  de
               ümerâdandır. Kerîmesi Şâh Hûbân Hâtun erbâb-ı hayrât ve hasenâtdan olup zevci Deli Hüsrev
               Paşa’dır. Bunun mahdûmu Kurd Bey de meşâhîr-i ümerâdandır. Sâhib-i tercemenin birâderi
               Pirî Bey’dir. Havza’daki Büyük Hamam Şâdî Paşa’nın vakfıdır.

                     Şâdî Efendi-Müderris
                     Amasya  köylerinden  Kızıl  Keseli  Yûsuf  oğludur.  Amasya’da  Sultân  Bâyezîd
               Medresesi’nde ikâmet ve ekâbir-i ulemâdan Cuma ve müfessir Ahmed Efendi’lerden ikmâl-i
               tahsîl ederek tedrîse mübâşeret ve yıllarca neşr-i ulûma himmet edib Atabeg Gâzi Medresesi
               müderrisi  oldu.  Muahharan  devr-i  medâris  ederek  altmışlı  derecesinde  olan  Hüseyin  Ağa
               medresesi müderrisi olduğu halde bin hudûdunda vefât etdi.
                     Âlim,  usûlî,  fakîh,  müteşerri’  bir  zât  idi.  954’de  Amasya’nın  Sultân  Bâyezîd
               Medresesi’nde yazdığı Kemal Paşazâde’nin “Kitâbu’l Islâh”ı sonunda hat ve imzâsı görüldü.

                     Şâdî Çelebi-Kadızâde
                     Amasyalıdır. Kudâtdan Yahya Çelebi bin Tâceddîn İbrâhim Efendi bin Ya’kûb Çelebi
               bin Yahya Bey’in mahdûmudur. Peder ve ceddînin kendisine intikâl eden emvâl ve emlâkı
               sâyesinde  tahsîl-i  huzûr  ederek  a’yân-ı  memleket  sırasına  girdi.  Gürcistan  Muhârebeleri
               esnâsında mâlen hizmetler ederek nüfûzunu arttırdı. Karayazıcı ihtilâline kadar yaşayıp 1011
               vak’asında mün’adim oldu. Erbâb-ı servetden hânesi fukara ve misâfirlere küşâde bir hânedân
               idi.

                     Şâdî Ağa-Hacı Şadoğlu
                     Amasyalıdır. Yukarıda tercemesi geçen Hacı Şâdî Bey’in evlâdından Ebûbekir Ağa’nın
               oğludur. Erbâb-ı tımârdan [24] olan pederinin vefâtıyla 1058’de Sipâhî olup hayli muhârebelere
               girdi. 1071’de Çorum kethüdâyeri ve ba’dehû mütesellimi olup Rumeli muhârebâtında varlık
               gösterdi. 1094’de dergâh-ı âlî kapıcıbaşılarından görülüp sonra vefât etdi. Oğlu el-Hâc Mehmed
               Ağa’dır.

                     Şâdî İbrâhim Bey-Doktor
                     Merzifonludur. 109  [25]

                     Şâdî Mehmed Efendi-Hacı Eyyüb Efendizâde
                     Amasyalıdır. Meşâhîr-i ulemâ ve meşâhîr-i Nakşibendiyye’den Gurcânî el-Hâc Eyyüb
               Efendi’nin büyük mahdûmudur.   110  Amasya’da doğdu. Hıfz-ı Kur’ân ve mukaddimât-ı ulûmu
               [26] Amasya’da Mecdîzâde Hâfız Abdurrahman Kâmil Efendi’den tahsîl edib İstanbul’a gitdi.
               Fatih ders-i âmlarından pederinin tilmîzi olan Köprülü Fâzıl Mehmed Arif Efendi’den ikmâl-i
               tahsîl ederek mücâz ve bi’l-imtihân ders-i âm oldu. 111  [27]


                     Şaşı Mehmed Efendi-Allâme-i Şaşı
                     Amasyalıdır.  Kudât-ı  sütûde-simâtdan  Mevlânâ  İzârî  Kâsım  Efendi’nin  dâmâdı  olan
               Mahmûd  Efendi  bin  Sinâneddîn  Yûsuf  Çelebi  bin  Mahmûd  Tokatî  mahdûmudur.  Ceddi
               Amasya’da Şehzâde Sultân Ahmed’in defter emîni olup tercemesi yukarıda yazıldı. “Ahîzâde”
               demekle meşhûrdur.

               109  Müellif “Şâdî İbrahim Bey-Doktor” tercemesini eksik bırakmıştır.(Ed.)
               110  Pederinin terceme-i hâli yukarıda yazıldı.
               111  Müellif “Şâdî Mehmed Efendi-Hacı Eyyüb Efendizâde” tercemesini eksik bırakmıştır.(Ed.)

                                                           363
                                                           367
   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373