Page 425 - 1-4_2
P. 425

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi Cilt: 3


               demekle  meşhûr  olan  bu  zât,  Amasya  kadısı  Mevlânâ  Mü'eyyideddîn  Muhammed  Çelebi
               birâderidir.
                      Eretnazâde Horoz Alî  Bey, Azîz bin  Erdeşîr'in  Bezm  ü Rezm  adlı eserinde 506  tafsîl
               edildiği üzere gâyet sefîh, gece gündüz ayş ü nûş ile meşgûl, Moğol eşirrâsına düşkün, Moğol
               oğlanlarından  birine  âşıkdı.  Bu  oğlan,  Alî  Bey'i  bayağı  oynatırdı.  Alî  Bey,  bütün  umûr-ı
               hükûmeti bu oğlanın eline vermişdi. Sivas vâlîsi Alî Şâhzâde Hacı İbrâhim Bey, Ali Bey'i bu
               hâlinden dolayı Sivas'dan çıkarmışdı. Ali Bey Kayseriyye'ye gidip sefâhetiyle meşgûl olmuşdu.
                      Ali Bey'in sefâheti, Moğol oğlanının zulmü, Kayseriyye halkını da, Kayseriyye kadısı
               Burhâneddîn Ahmed Çelebi'yi de bîzâr etmişdi. Ne çâre ki Ali Bey'in askeri nâmına, etrâfında
               ictimâ'  eden  ve  kendisini  tutan  cins  ve  nesebi  mechûl  adamları  çokdu.  Hâssaten  Moğol
               kavminden "Barambaylar, Baramlular" Ali Bey'e pek meclûb idiler.
                      Barambaylar, Diyârbekir vâlîsi iken 735 senesinde vefât eden Sutayoğlu Barambay'ın
               evlâd ve etbâ'ı idiler. Barambay'ın oğlu İbrâhim Şâh 745 senesinde amcası Hacı Togacar'ı [86]
               öldürüp Diyârbekir'e vâlî olmuş ve 751 senesinde kendisi de vefât etmişdi. Oğulları Baram, Alî
               Beyler'di.
                      Alî  Bey,  "Alî  Paşa"  demekle  meşhûr  idi.  İkinci  Barambay,  birâderiyle  Diyârbekir
               vilâyeti  uğurunda  harb  ederken  Türkmenler  birleşip  Barambaylar'ı  Diyârbekir  arâzîsinden
               çıkarmışlardı.  Bunlar  Kayseriyye  havâlîsine  gelip  konmuşlar,  Moğol  kavminden
               Samagurlular'a komşu olmuşlar, Eretnazâde Alî Bey'e yamanmışlardı.
                      Barambaylar zâlim, taşgın, hûn-rîz adamlardı. Eski Moğol ceberrûtu bunların sîmâ ve
               hareketlerinde pek açık görünürdü. Alî Bey, Türk oğlu Türk olduğu hâlde kendisini Moğol
               sayardı. Türkler Alî Bey'den müteneffir idiler. Alî Bey, Barambaylar'ın gözdesi olmuşdu.
                      Bundan  dolayı  Kayseriyye  beyleri  ve  halkı  kıyâm  edib  Alî  Bey'i  Kayseriyye'den
               çıkarmışlardı.  Bu  hâdiseyi  haber  alan  Karamânoğlu  Alâ'eddîn  Bey,  ma'iyyetine  aldığı  bir
               kuvve-i  mühimme  ile  gelip  Kayseriyye'yi  işgâl  ve  zabt  etmiş,  Kadı  Burhân'ı  mahkemeden
               koğmuşdu (776).
                      Bundan  dolayı  Kadı  Burhân,  hiç  sevmediği  Alî  Bey'le  birleşip  Samagarlular'ı,
               Baramlular'ı  elde  ederek  Karamanlılar'la  harbe  kıyâm  etmişdi.  Karamanlı  Alâ'eddîn  Bey,
               Moğol çapulcularının çokluğunu görünce ürkdü, Kayseriyye'yi bırakıp gitdi.
                      Kadı Burhân, Alî Bey'le beraber şehre girip Karamânîler'i ve onlara uyanları katliâm
               ederek ilk gaddârlığını gösterdi. Kayseriyye halkını kendisinden soğutdu. Çünkü Kadı Burhân,
               ileride  kuracağı  [87]  emâret  için  kendisine  asker  ve  tarafdâr  lâzımdı.  Kadı  Burhân  için
               Samagarlar ve Barambaylar'dan a'lâ asker olmazdı.
                      Kadı Burhân, Barambaylar'ın rûhlarına kadar girip Alî Bey'den soğutmuşdu. Alî Bey,
               Kadı Burhân'ın âmâline âdetâ bir engeldi. Bunun için Sivas vâlîsi Hacı İbrâhim Bey'e haber
               gönderip Kayseriyye'yi ahz ve istîlâ etmesini, kendi tarafından Kayseriyye emâretine birini
               göndermesini taleb etdi.
                      Hacı İbrâhim Bey, kendi mu'temedlerinden Tuli Beyzâde Hasan Bey'i bir bölük askerle
               gönderdi. Kayseriyye emâretine onu ta'yîn etdi. Kadı Burhân, Kayseriyye emâretini kendisine
               vereceğini ümîd ediyordu, bundan dolayı Hacı İbrâhim Bey'e münfa'il idi. Hacı İbrâhim Bey
               de Kadı Burhân'ın ahvâl ve harekâtından emîn olmadığı cihetle Kadı Burhân'ı Sivas'a celb etdi.
                      778  senesinde  Amasya  emîri  Hacı  Şâdgeldi  Paşa'nın  halîlesi  ve  Sivas  vâlîsi  Hacı
               İbrâhim  Bey'in  hemşîresi  Amasya'da  vefât  etmişdi. 507  Hacı  İbrâhim  Bey,  eniştesini  ta'ziye
               etmek için Ali Bey'i ve Kadı Burhân'ı alıp Amasya'ya geldiler.
                      Hacı  İbrâhim  Bey,  bu  ta'ziyeyi  bir  vesîle  edib  Hacı  Şâdgeldi  Paşa  ile  aralarında
               tekevvün  eden  bürûdeti  izâle  etmek  istiyordu.  Bürûdet,  Hacı  İbrâhim  Bey'in  adamlarından
               birini Hacı Şâdgeldi Paşa kölelerinden birinin öldürmesinden hâsıl olmuşdu. [88]

               506   Ayasofya ve Es'ad Efendi Kütübhâneleri'nde mevcûd olan bu eseri İstanbul muhît-i irfânına bildiren âcizleri
                  olmuşdur. Sivas, Tokat, Amasya ve havâlîsine â'id târîhî bir eser-i Fârisî'dir.
               507   Bu hâtunun ne adını ne de Amasya'da kabrini bulamadım.
                                                           722
                                                           424
   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430