Page 338 - 6-8
P. 338

Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi 6-8. Cilt                                                                    Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


                     Eşref Yûsuf Ağa-Hacı Yûsuf Ağazâde el-Hâc
                     Amasya mütesellimi es-Seyyid el-Hâc Ali Ağa bin el-Hâc Ömer Ağa bin el-Hâc Yûsuf
               Ağa’nın mahdûmudur. Pederinin vefâtında yetîm olup büyük birâderi es-Seyyid el-Hâc Râşid
               Mehmed Efendi’nin himâyesinde büyüdü. Kıraat ve kitâbet öğrendi.
                     Ba’dehû iltizâm işlerinde bulunarak hayli servet edindi. l263 senesinden i’tibâren deâvâ
               ve idâre meclisi âzâsı oldu. l295’de teşekkül eden mahkeme-i bidâyet âzâsı olduğu halde 1299
               senesi saferinde vefât etdi.
                     Maârif-âşinâ, halûk, hânedân bir zât idi. Efendi iken “Hacı Eşref Ağa” demekle meşhûr
               olmuşdu. Mahdûmları Ahmed Rıza, Ali Efendilerdir. Ahmed Rıza Efendi, Amasya erkânından
               olup tercemesi yazıldı. Ali Efendi de mekteb-i tıbbiyye talebesinden iken 1316’da İstanbul’da
               vefât etdi.

                     Eşref Hasan Bey-Payaslızâde
                     [242]  Amasyalıdır.  Amasya  erkânından  Hilmi  Abdülhalîm  Efendi  bin  el-Hâc  Hakkı
               İsmâil Efendi bin el-Hâc Abdülhalîm Efendi bin Müftü Payaslı el-Hâc Mehmed Efendi’nin
               mahdûmudur. Amasya’nın Devehâne Mahallesi’nde  (…)      149  senesi şa’bânında doğdu.
                     Amasya ve Yozgat mekâtib-i ibtidâ ve idâdîsinde hıfz-ı Kur’ân ve ikmâl-i mukaddimât-ı
               fünûn etdikden sonra (...) 150  İstanbul’a gidip mekteb-i hukuka girdi. Hukuk vesâir fünûna âid
               müktesebât-ı ilmiyyesini a’lâ ederek (...) 151  aliyyü’l-alâ derecesinde şehâdetnâme aldı.
                     Bu esnâda Evkâf nezâretine intisâb edib hukuk müşâvirliği kalemine yerleşti. Fezâil ve
               tetebbuât-ı ilmiyyesiyle kendisini sevdirip evkâf icrâ me’mûru ve hukuk müşâviri Şeyh Ali
               Efendizâde  Seniyyüddîn  Bey’in  sevkiyle  Trabzon  evkâf  müdürü  oldu.  (...) 152   Trabzon  Rus
               istilâsına ma’rûz oldukda Amasya‘ya gelip Konya evkâf müdürlüğüne nakledildi. Orada bir
               müddet kaldı.
                     (...) 153  İstanbul’a gelip Sultân Abdülhamîd-i Sânî [243] vakfı mütevellî kâim-makâmı
               oldu.  Ba’zı  mütegallibenin  dest-i  tecâvüzünden  akârât-ı  vakfiyeyi  tahlîs  ederek  vâridât-ı
               vakfiyeyi  ez’âf-ı  muzâafasıyla  tezyîd  etdiği  halde  o  mütegallibenin  nüfûzuyla  kâim-
               makâmlıkdan (...) 154  çekildi.
                     (...) 155   Şehir  emâneti  dava  vekîli  olarak  serbest  mesleği  ihtiyâr  etdi.  Fezâil-i
               ahlâkiyyesiyle mütemâyiz, gâyet muktedîr, ulûm-ı hukukiyede mümtâz, afîf, müstakîm, gâyet
               dindâr, hâfız-ı Kur’ân, asîl bir zâtdır.

                     İsfehân Hâtun-Kürtzâde
                     Amasyalıdır. Ümerâdan Kayı oğlu Emîr Bahaeddîn Kürt Beyzâde Gazan Şâh’ın kerîmesi
               ve “Mühezzeboğlu” demekle meşhûr Pervâne Beyzâde Süleyman Bey’in zevcesidir. 762’de
               zevci ve pederiyle beraber Kudüs’e gidip orada ikâmet ve âlî bir medrese inşâ ve emlâkını
               vakfederek  782’de  vefât  etdiği  “el-Ünsü’l-Celîl  fî  Târihü’l-Kudüs  ve’l-Halîl”de  yazılıdır.
               Sâliha, sâhibe-i hayır ve hasenât bir kadın idi.







               149  Müellif tarih yerini boş bırakmıştır. (Ed.)
               150  Müellif tarih yerini boş bırakmıştır. (Ed.)
               151  Müellif tarih yerini boş bırakmıştır. (Ed.)
               152  Müellif tarih yerini boş bırakmıştır. (Ed.)
               153  Müellif tarih yerini boş bırakmıştır. (Ed.)
               154  Müellif tarih yerini boş bırakmıştır. (Ed.)
               155  Müellif tarih yerini boş bırakmıştır. (Ed.)



                                                           337
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343