Page 377 - 6-8
P. 377

Amasya Tarihi Cilt: 7
               Amasya Tarihi 6-8. Cilt                                                                    Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR

                      Hacı  Mustafa  Ağazâde  el-Hâc  Mehmed  Ağa’nın  mahdûmları  el-Hâc  Ahmed,  Veysî
               Efendiler’dir. El-Hâc Ahmed Efendi ulemâdan olup 1203’de ve el-Hâc Veyis Efendi de kibâr-
               ı ulemâdan olup 1213’de vefât etdi. Hacı Ahmed Efendizâde es-Seyyid el-Hâc Mehmed Efendi
               1221’de vefât etdi.
                      Bunun  mahdûmu  es-Seyyid  el-Hâc  Ahmed  Efendi  1245’de  fevtolup  mahdûmu  es-
               Seyyid Mustafa Efendi’nin oğulları da Amasya eşrâfından es-Seyyid el-Hâc Mehmed Tâhir
               Efendi  ile  zâbitândan  [370]  es-Seyyid  Alî  Efendi’dir.  Hacı  Tâhir  Efendi’nin  mahdûmları
               Amasya meb’ûsu Ahmed Nâfiz Bey ile Amasya Belediye Reîsi Mustafa Sıdkı Bey’dir.

                      Üveys Dede-Veysî Dede
                      Amasyalıdır. Taşcızâde Mahmûd Çelebi mahdûmudur. Amasya Mevlevîhânesi Şeyhi
               Mehmed Ârif Dede hizmetinde tahsîl-i irfân edib aşçıbaşılıktan meydancı ve mesnevîhân olup
               1067’de  mevlevîhâne  şeyhi  oldu.  Ba’dehû  Abdülkâdir  Dede  ile  münâvebe  üzere  azl  ve
               nasbedilerek 1075 hudûdunda vefât etdi. Urefâ-yı Mevleviyye’den, şâir, ârif-i tarîkat bir zât idi.
                      Ehlullâh Efendi-Hâbilzâde
                      Amasyalıdır.  Vâ’iz-i  meşhûr  Amasya  Müftüsü  Hâbilzâde  Mehmed  Efendi’nin
               mahdûmudur. Hattât-ı meşhûr Dervîş Alî ve Fazlullâh Efendilerden hutût-ı mütenevvi’ayı ahz
               ve te’allüm edib ilm-i kıraati de ders-i âm demekle meşhûr Hâfız Mehmed Efendi’den tahsîl
               etdi.
                      Şeyhî  Mehmed  Ağa  Dârü’l-kurrâsı  Şeyhî  Sun’ullâh  Efendi’den  ilm-i  vücûh-i  [371]
               kıraati aldı. 1087’de üstâdının irtihâline binâen mezkûr Dârü’l-kurrâ’nın şeyhi oldu. Bir taraftan
               ta’lîm-i hutût diğer taraftan ta’lîm-i vücûh ederek 1113’de vefât etdi. Hattât, me’ârif-âşinâ bir
               şeyhu’l-kurrâ idi.
                      Mahdûmu  Yahyâ  Efendi  olup  176   dâmâdı  meşâhîr-i  ulemâdan  Hızır  Paşa  Müderrisi
               olduğu hâlde İstanbul’da vefât eden Veliyyüddîn Efendi ve bunun mahdûmu kibâr-ı mevâlîden
               Abdülkerîm Efendi’dir. Bunlara Hâbilzâde dendi. Birâderi eş-Şeyh Sun’ullâh Efendi Bursa’da
               1095’de vefât etdi. Bu da meşâhîr-i hattâtînden idi.

                      Ehlî Hâtun-Ahmed Paşazâde
                      Amasya Beylerbeyi Devâtdâr Ahmed Paşa bin Hacı Şâdgeldi Paşa bin Hacı Kutluşâh
               kerîmesidir.  Zevci  anlaşılamadı.  Meydan  Köprüsü  başında  ceddi  Hacı  Kutluşâh  Mescid-i
               Şerîfi’nin taraf-ı garbîsinde kâin yolun garbında güzel bir zâviye, imârethâne ve kendisine bir
               türbe binâ ederek 874’de emlâkini bu hayrâtının mesâlihine vakfetdi.
                      Dervîş  Mehmed  nâmında  bir  zâtın  elinde  bu  hâtunun  vakfiyesi  [372]  görüldü.
               İstinsâhına bir türlü muvâfakat etmediğinden yalnız tevliyet şartını not edebildim. 177  Tevliyeti
               Burak Bey’in oğulları Ahmed, Mehmed Çelebiler’e ve evlâdına meşrûttur. Devâtdâr Ahmed
               Paşazâde  Burak  Bey  bin  Emîr  Mehmed  Bey  bin  Emîr-i  Kebîr  Devâtdâr  Ahmed  Paşa  Bey
               oğulları olan bu Çelebiler Ehlî Hâtun’un kardeşinin oğlunun oğulları olur. Bunlar Beyzâde,
               Devâtdâr Paşazâde demekle ma’rûflardır. Burak Oğulları da bunlardır.

               176   Sayfa kenar  notu:  “Diğer mahdûmu  Mehmed  Hüdâyî  Efendi’dir.  Bunun  mahdûmu  Ehlullâh  Efendi olup
               Tokat’ta hayli evkâf ve hayrâtı vardır. Hüdâyî Efendi, Tokat müderrislerinden idi “Tokat Evkâfı Defteri”. Yahyâ
               Efendi  Amasya’da  Bâyezîd  Paşa  İmâreti  şeyhi  olup  1159 rebîülevvelinde  vefâtıyla  mahdûmuEhlullâh  Efendi
               imâret şeyhi oldu. Bu da 1171 saferinde vefât edip mahdûmu Feyzullah Efendi imâret şeyhi oldu.”
               177  Ehlî Hâtun’un görülen 874 târihli vakfiyesinde tevliyet fıkrası şudur: “ ve şuritati-tevliyetü fi’l-vakfi’l-mezkûri
               li-nefsihâ mâ-dâmet fî kaydi’l-hayâti ve bâ’de ve fâtihâ li-ibney ibni ehîhâ’ş-şâbbeyni’l-e’azzeyni-med‘uvveyni
               Ahmed Çelebî ve Mehmed Çelebî ibneyi’l-merhûm Burak Bey bin emîri’l-merhûm Mehmed Bey ibni’l-emîr
               Devâtdâr Paşa ve ba‘dehümâ alâ evlâdihimâ”[Ehlî Hâtun, bahsi geçen vakfiyenin idâresinin hayatta olduğu sürece
               önce kendisine ait olmasını şart koymuştur. Vefâtından sonra ise Emir Devâtdâr Paşa oğlu merhum Emîr Mehmet
               Bey oğlu merhum Burak Bey'in oğulları (erkek kardeşinin oğulları) genç, izzetli ve dua almış Ahmed Çelebi ve
               Mehmet Çelebi'ye, bu ikisinin vefatından sonra da onların oğullarına âid olmasını şart koymuştur.] (Haz.)



                                                           376
   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382