Page 217 - 6-8
P. 217

Amasya Tarihi Cilt: 10
               Amasya Tarihi 9-12. Cilt                                                           Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR

                     Reşîdeddîn Ömer bin Mehmed en-Nahcivânî
                     Nahcivânlıdır. Amasya’da tahsîl-i ulûm ederek müderris ve kadı oldu. 731 sâline doğru
               fevt oldu. Mahdûmu Mevlânâ Yûsuf Çelebi ve hafîdi Mevlânâ Nizâmeddîn Abdulmelik Çelebi
               olup  778  hudûdunda  vefât  etdi.  Bunun  mahdûmu  Mevlânâ  Abdulvâsi’  Çelebi  bunun  da
               mahdûmu 836’da Çorumlu kadısı bulunan Lutfullâh Çelebi’dir.

                     Reşîdeddîn Mehmed Hemedânî
                     Hemedânlıdır.  Ahmed  bin  Ebi’r-Reşîd’in  mahdûmu  olduğu  kendi  imzâsıyla  sâbittir.
               Îran’da tahsîl-i ulûm etdikten sonra Amasya’ya gelip ikâmet ve neşr-i ma’ârife mübâderet edib
               mahkeme kâtibi oldu.
                     Amasya  kadı’l-kudâtı  Mevlânâ  Bedreddîn  Ebû’l-Mehâmid  İbrâhim  el-Kimârî’ye
               kendisini sevdirdiğinden tarafından Amasya nâibi oldu. [83] Ba’dehû diğer Amasya kadı’l-
               kudâtı Fahreddîn Mehmed bin Mahmûd er-Râzî kâtibi ve 638’de nâibi görüldü. Ba’dehû kadı-
               i müşârün-ileyhin Konya’ya azîmetinde 642’de Amasya kadı’l-kudâtı oldu.
                     Beş  yıl  kadar  mesned-i  kazâda  bulunub  647’de  Amasya  kadı’l-kudâtı  Celâleddîn
               Abdulvehhâb bin et-Tebrîzî görüldüğünden ya azl edilip sonra vefât etdiği yâhûd bu târîhte
               irtihâl  eylediği  anlaşılamadı.  Hattıyla  yazdığı  “Edebü’l-Kudât”  adlı  kitâbın  sonunda  imzâsı
               görüldü.

                     Reşîd Ahmed Efendi-Hacı Kâdirzâde
                     Amasyalıdır. Tercemesi yukarıda yazılan esbak rikâb-ı hümâyûn kethüdâsı Amasyalı el-
               Hâc Hüseyin Ağa’nın mahdûmu olup İstanbul’da tahsîl-i ulûm ederek müderris ü ders-i âm
               oldu.  Tedrîs-i  ulûm  esnâsında  medâris-i  mu’tâdeyi  devr  ederek  mûsıla-i  Süleymaniyye
               râddesinde iken 1192’de vefât etdi. Âlim, edîb idi. Üsküdâr’da Miskînler’de medfûndur. [84]

                     Reşîd Ahmed Efendi-Hâce
                     Amasya’nın Üçler Mahallesi imâmı Hâfız Mehmed Efendi’nin mahdûmudur. Şeyhü’l-
               ulemâ Sipâhîzâde Hâfız Ömer Efendi’nin halka-i tedrîsinde tahsîl-i ulûm ederek ders-i âm ve
               inkırâz-ı akrân ile vâ’iz-i be-nâm oldu.
                     1262’de  doktor  vak’asında  erbâb-ı  cem’iyyet  rü’esâsından  olduğu  tahkîkât  ile  sâbit
               olduğundan 1263’de İstanbul’a ve buradan Limni’ye i’zâm edildi. Altı ay sonra afv ü ıtlâk
               edilerek avdet edib 1265 senesi saferinde dâr-ı bekâya rihlet etdi.
                     Âlim, fakîh, natûk, vâ’iz-i meşhûr idi. Nâtıkası mükemmel olduğundan Sultân Bâyezîd
               câmii kürsîsine çıktığı zamân bütün cemâ’atı başına toplardı. “Reşîd Hâce” denirdi. Kibâr-ı
               sulehâdan olup bir kerîmesinden hafîdi Mehmed Nûrî Ağa, bütün ma’nâsıyla kendisinin zıddı
               idi.

                     Reşîd Ahmed Efendi-Nevşehirlizâde
                     Amasyalıdır. Kibâr-ı müderrisînden şeyhü’l-kurrâ olup [85] 1218’de vefât eden Nevşehirli
               Hâfız Süleyman Efendi’nin mahdûmudur. 1210’da Amasya’da doğdu. Amasya müftüsü Âkifzâde
               es-Seyyid Abdurrahîm Efendi ile İstanbul’a gidip müşârün-ileyhten ikmâl-i tahsîl etdi.
                     1232’de bi’l-imtihân müderris ü ders-i âm olup yirmi dört sene Dâvud Paşa mahkemesi
               nâibi  oldu.  Bu  esnâda  medâris-i  mu’tâde  devresini  ikmâl  ederek  1265’de  dârü’l-hadîs-i
               Süleymaniyye müderrisliğinden Kudüs-i Şerîf mollası oldu.
                     1271’de beytü’l-mâl kassâmı olup bilâd-ı hamse ve harameyn pâyelerini aldı. 1281 senesi
               saferinde  İstanbul  pâyesiyle evkâf-ı  hümâyûn müfetdişi  olup  tam bir yıl sonra 1282 senesi
               saferinde dâr-ı bekâya irtihâl etdi.
                     Âlim, fâzıl, müdakkik bir zât idi. “Füyûzâtü’l-Habîbiyye alâ Salavâti’l-Meşîşiyye” ve
               “Meslûlü’s-Sâfiyye ale’l-Vâridâti’s-Sa’diyye” adlı iki te’lîfi vardır. Sülâle-i ilmiyyesi Amasya
               ricâlindendir. Şehzâde Câmii avlusunda üstâdının yanında medfûndur. [86]



                                                           210
                                                           216
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222