Page 26 - muze
P. 26

portreleri, atlı süvari tasvirleri, çift başlı kartal tasvirleri, tavşan, kuş, aslan ve güneş

                        tasvirleri  oluşturmaktadır. 113   Selçuklu  resimli  sikkelerin  en  tanınmışı  “Şir-i  Hurşit
                        (aslan-güneş)” kabartması bulunanlardır. Sikkelerdeki süvari, aslan-güneş ve tahtta

                        oturan sultan figürleri bolca kullanılmış, sultanı at üzerinde gösteren model Türklerin
                        en  fazla  sevdikleri  ve  uyguladıkları  resim  olmuştur. 114   Güneş  ve  ay  sembollerinin

                        koruyucu anlamlar taşıdıkları tılsımla, uğurla ve nazarla ilgili kompozisyonlar olarak
                        kullanıldıkları  düşünülmektedir. 115   Bitkisel  ve  geometrik  süslemeler  yazı

                        aralıklarında,  tepeliklerde,  zemini  doldurma  tarzında  veya  kompozisyonu

                        tamamlayıcı  unsur  olarak  uygulanmıştır. 116   Sikkelerde  kullanılan  geometrik
                        geçmelerin  dekoratif  amacının  yanı  sıra  bereket,  hükümdarlık  simgesi  olma

                        özellikleri  de  vardır.  Selçuklu  mimari  sanatında  da  sıkça  kullanılan  geçmelerin
                        sikkelerde  yansıma  bulması  çağının  bulunduğu  tasavvufi  düşüncelerden  ve  sanat

                        etkileşimlerinden kaynaklanmaktadır. 117

                             Büyük Beylikler ya da Anadolu Devletleri şeklinde tanımlanan beyliklerin darp

                        ettirdikleri  paralarda,  bazı  beyliklerin  yerleşim  alanlarında  etkin  olan  Asya
                        geleneğiyle birlikte Orta Asya sikke geleneği devam ettirilmiştir. Bazı bölgelerde ise

                        Hıristiyan,  Süryani,  Rum  ve  Musevi  olan  halkın  sayıca  üstünlüğe  sahip  olması

                        sebebiyle  sikkelerin  üzerinde  Roma-Bizans  dönemine  ait  figür  ve  ağırlık  ölçüleri
                        kullanılmış, diğer yüzde hâkim olan sınıfın dili olan Arapça tercih edilmiştir. 118


                             Dânişmendliler    Dönemi’nden      (1071-1178),    Aynüddevle,    Nâsırüddin
                        Muhammed,  Nizâmeddin  Yağıbasan,  Melik  Şemseddin  İsmail,  Melik  Zünnun,

                        Zülkarneyn, Malatya Emiri Muhammed ve Fahreddin Kasım’a ait sikkeler günümüze
                        ulaşmıştır. 119   Dânişmendliler’in  sadece  bakır  sikke  bastırdıkları  bilinmektedir.

                        Sikkelerinde Yunanca yazılara ve Hıristiyanlığa ait motiflere, hükümdar portrelerine
                        yer vermişler, ele geçirdikleri bölgelerdeki halkın kullandığı mevcut sikke birimleri



                        113   Teoman  ve  Teoman.“Malatya’da  Basılmış  Danişmendli  ve  Anadolu  Selçuklu  Sikkeleri”,  C.  5,
                           s. 64.
                        114   İzmirlier, “Anadolu Selçuklu Sikkeleri”, s. 103.
                        115   Gönül  Öney,  Anadolu  Selçuklu  Mimari  Süslemesi  ve  El  Sanatları,  Türkiye  İş  Bankası  Kültür
                           Yayınları, Ankara 1988, s. 159.
                        116   Sezai Arık, Kayseri Arkeoloji Müzesinde Bulunan Bir Grup Anadolu Selçuklu Sikkeleri, Erciyes
                           Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri 2018, s. 234.
                        117   Gündegül  Parlar,  “Anadolu  Selçuklu  ve  Beylikler  Dönemi  Sikkelerinde  Görülen  Geçme
                           Motifleri”, Türkler Ansiklopedisi, C. 7, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 2014, s. 921.
                        118   Mustafa  Kalkan,  “Ortaçağ  Anadolu  Devletlerine-Beyliklerine  Ait  Yeni  Bulunan  Numizmatik
                           Materyaller”, Türk Tarihi Araştırmaları Dergisi,  5/1, 2020, s. 93.
                        119   Teoman ve Teoman, “Malatya’da Basılmış Danişmendli ve Anadolu Selçuklu Sikkeleri”, C. 5,
                           s. 50.
                                                                17
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31