Page 23 - muze
P. 23

Eyyûbîler (1169-1524) dinar, dirhem ve fels bastırmışlardır. Bu dönemde sikke

                        basma  hakkı  esas  olarak  devletin  başındaki  hükümdarda  olmasına  karşın,  bazı
                        durumlarda veliahtlar da sikke bastırabiliyordu. Ancak altın sikke basma hakkı yalnız
                                                                   88
                        devletin  başındaki  Mısır  sultanlarına  aitti.   İlk  altın  sikke  Selâhaddin  Eyyûbî
                                                             89
                        tarafından  (569/1174)  bastırılmıştır.   Esas  itibariyle  Eyyûbi  altın  sikkeleri
                        İskenderiye ve Kahire’de basılmıştır. Bunun yanında Selâhaddin Eyyûbi gümüş ve
                        bakırdan oluşan sikkeler de bastırmıştır. Selâhaddin devrinde asıl ticari hayatın dinar

                        üzerinden  döndüğü,  gümüş  dirhem  ve  bakır  felslerin  ise  günlük  ihtiyaçlarda

                                                  90
                        kullanıldığı  bilinmektedir.   Eyyûbi  sikkelerinin  ana  özelliklerinden  biri  ön  yüz
                        yazılarının  el-İmam,  arka  yüz  yazılarının  ise  el-Melik  ile  başlamasıdır.  Bunun

                        dışında Sultan, Allah’ın ve dinin yardımcısı, imam, mü’minlerin emiri, fetih babası,
                        dine  bağlı  gibi  unvanlar  kullanmıştır.  Sikkelerin  arka  yüzünde  bir  geleneğin  ve

                                                                                     91
                        inancın  etkisiyle  süregelen  kelime-i  tevhid  yerini  almaktadır.   Selâhaddîn  Eyyûbî
                        566 (1170) yılında son Fâtımî halifesi el-Azad’ı tahttan indirip, Abbâsî halifesi el-

                        Müstedî adına hutbe okutmuş ve kendisine halife tarafından “Muhyî devlete Emîrü’l-

                        Mü’minîn”  (Halifenin  devletine  hayat  veren)  unvanı  verilmiştir.  Bu  tarihten  sonra
                        Selâhaddîn,  egemen  olduğu  bölgelerde  adına  darp  edilen  sikkelerin  çoğunda  bu

                                           92
                        unvanı kullanmıştır.
                             Büyük  Selçuklu  Dönemi’nde  (1037-1157)  ilk  sikke,  Sultan  Tuğrul  Bey

                        zamanında H. 433 (M.1041-1042) de Nişapur şehrinde basılmıştır. Bu sikkede, çok
                                                                                                        93
                        belirgin  bir  şekilde  İran  (Samanî)  ve  Abbâsî  sikkelerinin  etkileri  görülmektedir.
                        Sikkelerin  iki  yüzünde  bulunan  bir  orta  alan  yazısı  ve  onu  kuşatan  çevre  yazısı

                        görülmektedir.  İslami  sikkelerde  sık  karşılaşılan  Kur’an-ı  Kerim’den  ayetler,
                                                                                       94
                        besmele  ve  dualar  bu  dönem  sikkelerinde  de  kullanılmıştır.   Büyük  Selçuklu
                        Dönemi  sikkelerinin  ön  yüzlerinde,  Kelime-î  Tevhid,  zamanın  halifesinin  adı,


                        88   Necla Dursun, “Mardin Müzesi Örnekleri Işığında Eyyûbi Sikkeleri”, Selçuk Üniversitesi Sosyal
                           Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 42, 1 (Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı), 2019, s. 88.
                        89   Tekin, “Sikke”, C. 37, s. 181
                        90   Ramazan  Uykur,    “Salâhaddîn  Yûsuf  Bin  Eyyûbî’nin  Mardin  Müzesi’nde  Bulunan  Sikkeleri”,
                           Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16/1,  2018, s. 417.
                        91    Dursun, “Mardin Müzesi Örnekleri Işığında Eyyûbi Sikkeleri”, s. 88.
                        92   Ramazan Uykur, “Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nde Salâhaddîn Eyyûbî’ye Ait Nadir Bir Bakır
                           Sikke”, Karadeniz Uluslar Arası Bilimsel Dergisi, 37/37, 2018, s. 117.
                        93   Kenan  Çetin,  "İran’dan  Anadolu’ya  Selçuklu  Paraları  (Selçuklu  Sikkelerinin  Özellikleri  ve
                           İran’dan Anadolu’ya Görülen Değişiklikler", A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S. 29
                           (Prof. Dr. Zeki Başar Özel Sayısı), 2006, s. 183.
                        94   Nihal  Acıoğlu,  Bandırma  Arkeoloji  Müzesi’ndeki  İslami  Dönem  Sikkeler,  Çanakkale  Onsekiz
                           Mart  Üniversitesi  Sosyal  Bilimler  Enstitüsü  Yayınlanmamış  Yüksek  Lisans  Tezi,  Çanakkale
                           2020,  s. 7.
                                                                14
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28