Page 301 - 1-4_2
P. 301

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi Cilt: 2


                      Derhâl  Mu'tasım  Billâh,  techîz  etdiği  büyük  bir  orduyu  alıp  223  cumâde'l-ûlâsında
               hareket ve bilâd-ı Rûm'a duhûl eylediği esnâda ordusunu üç kola tefrîk edib her koldan bilâd-ı
               Rûm'a şiddetli bir sûretde hücûm [237] emrini verdi. Kendisi de âteş-i sûzân ve seyl-i revân
               gibi doğruca Amûriyye (Ankara) tarafına gidip ilk hamlede Ankara'yı aldıkdan sonra tâlân ve
               ba'dehû hâk ile yeksân eyledi.
                      Ba'dehû Ankara'dan şarka dönüp Harşene üzerine hareket ve şa'bân-ı şerîfin evâhirinde
               Harşene önüne muvâsalat ederek Rûmlar istîmân etmekle şehre dâhil olup Kitâbu'l-Ma'ârif'de
               mestûr olduğu üzere ramazân-ı şerîf orucunu Harşene (Amasya)'da edâ eylediği esnâda Rûmlar
               ile akd-i sulh ederek bütün üserâ-yı İslâmiyyeyi tahlîs ve şevvâlin evâ'ilinde Bağdâd'a avdet
               etmişdir.
                      280'de pederi Vasilus yerine Rûm imparatoru olan Le'on devrinde Rûmlar'ın hudûd-ı
               İslâmiyyeye  tecâvüzâtı  ehl-i  İslâmı  dil-hûn  etmekle  emîrü'l-avâsım  ya'nî  hudûd-ı  Rûmiyye
               muhâfızı olup Tarsûs'da ikâmet ve 270'de Rûmlar'ı fenâ hâlde perîşân eden emîr-i meşhûr Ebû
               Ca'fer  Ahmed  bin  İnâc  et-Türkî  bir  kuvve-i  külliye  ile  Elbistân  ve  Tarende  gibi  bilâdı
               çiğneyerek Harşene (Amasya) şehrine cebren girmiş, burada bir müddet ikâmet edib ba'dehû
               Trabzon'a kadar Karadeniz sevâhilini istîlâ ve gâret ederek Rûmlar'ı akd-i sulha icbâr etmişdir.
                      Emîr-i  müşârün-ileyhin  Harşene'den  aldığı  üserâ  içinde  hüsn  ü  cemâli  bî-bedel,
               tenâsüb-i endâmı pek güzel olan bir genci halîfe Ahmed el-Mu'tazıd Billâh tarafına takdîm
               etmiş idi. İşte bu genç, mu'ahharan hüsn-i terbiye görüp meşâhîr-i ümerâdan Bedrü'l-Harşenî
               demekle  meşhûr  olduğu  [238]  bütün  tevârîh-i  Arabiyye'de  mezkûrdur.  Hattâ  Ebû  Bekir
               el-Hatîb el-Bağdâdî târîhinde bunun evlâdını ümerâdan ve muhaddisînden olmak üzere zikr
               etmişdir.
                      289  rebî'ulevvelinde  Ahmed  el-Mu'tazıd  vefât  edib  oğlu  Alî  el-Müktefî  halîfe-i
               müslimîn olduğu esnâda Karâmite dâhilen, Rûmlar hâricen bilâd-ı İslâmiyyeyi tehdîd etmekle
               Şâm  vâlîsi  olan  Ahmed  bin  Kîlîg  et-Türkî  ma'iyyetine  aldığı  bir  kuvve-i  kâfiye  ile  294
               muharreminde Tarsûs üzerinden bilâd-ı Rûm'a duhûl ve birâderi İbrâhim Bey'i pîş-dâr olarak
               irsâl edib Kayseriyye, Elbistân, Tarende bilâdını çiğneyerek Harşene üzerine hareket etdi.
                      Emîr Ahmed bin Kîlîg et-Türkî, Harşene önüne gelip şehri iki tarafdan hasr ve tazyîk
               ederek  Rûmlar'ı  bozdukdan  sonra  294  zilka'desinde  muzafferen  Harşene'ye  girdi.  Harşene
               zindânlarında mevcûd olan iki yüz kadar üserâ-yı İslâmiyyeyi tahlîs edib pek çok üserâ ve
               ganâyim aldıkdan sonra 295 muharreminde avdet etdi.
                      Aldığı üserâdan biri şehrin kumandânı, diğeri de patrîki olup Amasya patrîki kabûl-i
               İslâm  etmekle  i'tâk  edilmişdir.  Me'hazlarda  müşârün-ileyhin  esîr  eylediği  kumandânın  ve
               kabûl-i İslâm eden patrîkin isimleri tasrîh edilmemişdir. İmparator Le'on, üserâ-yı Rûmiyye'yi
               kurtarmak için Ahmed bin Kîlîg'ın arkasından bir fırka gönderdiyse de bunlar da münhezimen
               avdete mecbûr oldular. Bu fırkanın kumandânlarından biri Laven el-Harşenî olup ta'kîbâtda
               ibrâz-ı cür'et etmekle iştihâr etmişdi. [239]
                      Amasya vâlîsi Laven (Le'on) Amasyalı olup esîr olan kumandânın yerine 295 evâ'ilinde
               Pon vâlîliğine nasb olunup ta'kîbâtdan avdetle Amasya'da ikâmet ve müddet-i medîde icrâ-yı
               vilâyet etdikden sonra 315 hudûdunda vefât etmişdir. Buna "Laven Foka" dendiğine nazaran
               esbak Rûm imparatorlarından Amasyalı Fokas'ın evlâdından olmalıdır.
                      Pon  vâlîsi  Karkas  (Yovanis  Kurkuas)  315'de  vefât  eden  Le'on  Fokas'ın  yerine  Pon
               vâlîliğine nasb olunarak hudûd-ı İslâmiyyede bulunan ve bilâd-ı Rûmiyye'de meskûn olan ehl-i
               İslâmı  son  derece  tazyîk  eden  budur.  324'de  ma'iyyetine  aldığı  elli  bin  asker  ile  Malatya,
               Harbrût beldelerine hücûm ederek ehl-i  İslâmı katliâm, sıbyân ve nisvânı âteşlere ihrâk ve
               uğradığı bilâd-ı İslâmı tahrîb etmekle bütün İslâmı dil-hûn etmişdir.
                      Bunun vâlîliği zamânında bilâd-ı Rûmiyye'de bir tek nefer müslim kalmayıp ekserîsi
               ifnâ edilmiş, bir kısmı da firâr ederek ancak cânlarını kurtarabilmişlerdir. Tevârîh-i Arabiyye,
               bunun  menâkıb-ı  seyyi'âtıyla  meşhûndur.  Nizib mevki'-i  müstahkemini  zabt  edib  Hazret-i



                                                           599
                                                           300
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306