Page 330 - 1-4_2
P. 330

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
                                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


               Gâzi'nin meskûkâtı bulunamadığı meşrûhdur. Dânişmendîler'den sikkesi elde bulunanlardan
               biri Melik Gâzi Muhammed Hân'dır.
                      Bunun sikkeleri tamâmiyle Rûmiyyü'l-ibâre olduğu gibi ba'zılarında tasvîr-i Mesîh bile
               vardır. Bu Rûmî ibârelerin tercümesi tasvîrsiz sikkelerde "Melik Gâzi bin Melik-i Mu'azzam
               Ahmed Gâzi" ve "Bütün Rûm [319] ve Anadolu Meliki Muhammed" ve tasvîr-i Mesîh bulunan
               sikkelerden  Rûmî  ibârelerin  tercümesi  de  "Emîr-i  Mu'azzam  Emîr  Gâzi"  gösterilmekdedir.
               Hâlbuki halefi Yağıbasan Hân'ın sikkeleri açık nesh-i Arabî hattıyla muharrer olduğu hâlde
               ibârât-ı Rûmiyye yokdur.
                      Şu sikkelerden hâsıl olan fikir üzerine denilebilir ki Melik Gâzi Muhammed Hân'ın
               inân-ı idâresi aslen Rûm olan vâlidesi Gülnûş Bânû ile mukarrebi bulunan Alâ'ü'd-devle Alî
               bin Râmîn'in ellerinde olduğu cihetle Rûmluk nüfûzu ve ba'dehû kilise nüfûzu galebe ederek
               Melik Gâzi Muhammed Hân sikkelerinde tasvîr-i Mesîh'i tersîme kadar muvâfakat eylemiş
               olması,  Türkmen  beylerinin  ve  bütün  müslimlerin  i'tirâzâtını  celb  ederek  bütün  sülâlesinin
               felâketini ihzâr etmişdir. Vâlidesi ve mukarrebi yeni müslümân oldukları cihetle Rûmluk ve
               Hristiyânlık nüfûzundan birden bire tecerrüd edemezlerdi. Çünkü Rûmlar'dan ihtidâ edenlerin
               hissiyâtı bir karın geçmedikçe tamâmiyle müslim olmaz.
                      Hulâsa Sultân Mes'ûd'un teşvîki ve Türkmen ümerâsının tensîbi üzerine Niksâr emîri
               olan Yağıbasan Gâzi Amasya'ya gelip 535'de memleket-i Dânişmendiye hükümdârı olduğu
               gibi Amasya hükümdârı olan Melik Muhammed Gâzi Bey dahi Niksâr'a i'zâm olunduğu Târîh-i
               Âl-i  Dânişmend'den  müstefâd  olur.  Çünkü  535'de  kadı-i  bilâdu'r-Rûm  olan  Amasya  kadısı
               Abdülmecîd el-Herevî Şâm'a rihlet edib orada bir müddet ikâmet etdiği tercemesi zeylinde
               Tabakâtü'l-Hanefiyye kitâblarında mestûrdur. [320]

                      El-Melik Nizâmeddîn Yağıbasan ed-Dânişmendî
                      Amasya hükümdârı Melik Yağıbasan (Yağı Basan Hân) esbak Anadolu hükümdârı olan
               Sultân İbrâhim Hân'ın mahdûmu olduğu 560 târîhli vakfiyesinde mestûrdur. Melik Muhammed
               Gâzi  Bey'in  yâhud Emîr Gümüştigin Gâzi'nin oğlu  değildir. Her hâlde  bu Yağıbasan Gâzi
               491'de şehîden vefât eden Antakya emîri Yağıbasan bin Muhammed bin Alp Arslan'ın kızından
               hafîdidir. Yağıbasan bin İsmâ'il bin ed-Dânişmend nâmıyla da kaydı görülmüşdür.
                      Amasya  hükümdârı  Yağıbasan  Hân,  Amasya'da  İçerişehir'de  şimdiki  Kurşunlu
               Mahallesi'nde  cesîm  bir  hân  inşâ  etdirdiği  münâsebetle  oraya  Mahalle-i  Yağıbasaniyye  ve
               Hân-ı  Yağıbasan  Mahallesi  dendiğini  ve  Gök  Medrese  Mahallesi'nin  yol  kenârında  Melik
               Dânişmend Ahmed Gâzi'nin sarâyında ve önündeki Altı Bahçe demekle meşhûr bâhçelerde
               ikâmet  ve  ba'dehû  buraları  umûmen  vakf  eylediğini  kuyûd-ı  atîka  göstermekde  ve
               müşârün-ileyhin sarâyı mevki'ine şimdi Yukarı Bakacak ve Altı Bahçeler mevki'inin kısm-ı
               cenûbîsine Aşağı Bakacak denmekdedir.
                      Hükümdâr-ı müşârün-ileyhin Amasya'da atabegi Celâlüddevle Mahmûd bin el-Merhûm
               Fetih Hân ve emîrü'l-ümerâsı Hüsâmüddevle Hasan bin İltigin ve kâdı'l-kudâtı Kemâleddîn
               Ebu'l-Fezâ'il İlyâs bin Hasan el-Horasânî olduğu ele geçen kuyûd-ı atîkadan istidlâl olunur.
               Hattâ 560 târîhli vakıf-nâmesini imzâ eden [321] kadı, Şeyhu'l-İslâm ve'l-müslimîn Sadreddîn
               Muhammed bin el-Merhûm İlyâs el-Horasâni'dir.
                      Celâlüddevle Mahmûd Gâzi Bey, şimdiki Temennâ Mahallesi'nde Fetih Gâzi Bahçesi
               civârında  bir  mescid-i  şerîf  binâ  ederek  pederinden  ve  ceddinden  kalan  bu  bahçeleri  ve
               Hüsâmüddevle Hasan Gâzi Bey de Hân-ı Yağıbasan civârında diğer bir mescid-i şerîf inşâ
               ederek Öz Nâhiyesi'nde Emîr Hasan Alanı (Çiftliği) nâm karyeyi vakf etdikleri ma'lûmât-ı
               kaydiyedendir. Bu Hüsâmüddevle'nin birâderi Sehmüddevle Hüseyin Gâzi emîr-i Merzifon
               olup orada câmii, vakfı, mevki'i "Sehmüddevle" demekle kayden meşhûrdur. Sihâmuddevle
               dahi denir.
                      Taharriyât-ı târîhiyyeden ve cereyân-ı ahvâlden istidlâl olunduğu üzere Dânişmendiye
               hükümdârı  Yağıbasan  Hân,  Melik  Muhammed Gâzi  Bey'i  Amasya'dan  Niksâr'a  kaldırıyor,

                                                           628
                                                           329
   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335