Page 343 - 1-4_2
P. 343

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi Cilt: 2


               Mahallesi'nde 372  bir medrese-i âliye binâ ve ittisâlinde gâyet musanna' bir türbe-i bedî'a inşâ ve
               müderrisliğini Bedreddîn İbrâhim el-Kimârî'ye tevcîh ve 622'de evkâfını tanzîm ederek fâzıl-ı
               müşârün-ileyhin hizmet-i  neşrini  teshîl  ve  ulûm  ve  ulemâya  muhabbet  ve  hürmetini  ibrâz
               etmişdir. [356]
                      Sultân Alâ'eddîn Keykubâd, aksâ-yı şarkda zuhûr eden Cengiz Hân'ın âlem-i İslâma
               verdiği dehşeti, Harezmîler'e karşı ibrâz eylediği şiddeti, Irâk-ı Arab'a kadar bütün şarkî Asya'yı
               istîlâ  ederek  gösterdiği  kudreti  işidiyor,  Cengiz  Hân'ın  satveti  Anadolu'ya  doğru  tekarrüb
               etdikçe endîşeye düşüyordu.
                      Bu cihetle Keykubâd Hân Anadolu'da vahdet-i idârenin menâfi'-i siyâsiyyesini takdîr
               ederek  Erzurum'da  hükûmet  eden  Selçûkîler'den  Tuğrul  Hân  evlâdının  vücûdunu  muzır
               görüyor, Amasya vâlîsi Emîr Mübârizeddîn Halîfe Alp'ı Karahisâr'ın şark taraflarını istîlâya
               me'mûr ediyor, tedrîcî bir sûretde Erzincân'a tekarrüb ederek tedârikâtını ikmâle çalışıyor idi.
                      Çünkü  Erzurum'a  hem-hudûd  olan  İbarlar  (Avarlar,  Gürciler)  mühim  bir  kudret-i
               askeriyyeye mâlik  olmakla beraber Hristiyân oldukları münâsebetle Trabzon'da müteşekkil
               Rûm Komennus krallığı nüfûzuyla hareket etmekde idiler. Bu krallığın siyâset-i mugfilânesi,
               Konya Selçûkîleri'ne mütemâyil olduğu hâlde Erzurum Selçûkîleri'ni dâ'imâ Konya Selçûkîleri
               aleyhine  tahrîk  ve  Gürciler'i  de  Erzurum  Selçûkîleri  aleyhine  teşvîk  ederek  muhafaza-i
               mevcûdiyyet ediyordu.
                      Gürciler 622'de Celâleddîn Harezmşâh'a karşı altmış bin mevcûdlu muntazam bir ordu
               çıkartarak  isbât-ı  vücûd  edib  harben  mağlûb  oldukları  cihetle  Sultân  Alâ'eddîn  Keykubâd,
               Gürciler'in şu mağlûbiyetinden [357] bi'l-istifâde Erzurum taraflarını istîlâ ederek Rûmlar'ın
               şeytanet-i siyâsiyyesine hâtime vermek ve hudûd-ı Selçûkiyye'yi tehdîd eden bir kuvveti ya'nî
               Erzurûmîler'i kendisine mu'în ittihâzıyla Gürcistân'a yürümek azminde bulunuyor idi.
                      624'de Tibet hükümdârı Şıdırku (Şıdurgu Hân   373 )'ın beş yüz bin neferden mürekkeb
               büyük  bir  ordusunu  târumâr  eden  şarkî  Asya'nın  hükümdâr-ı  mutlakı  Cengiz  Hân 374   vefât
               ederek yerine üçüncü oğlu Oktay Ka'ân   375  Asya hükümdârı olup Harezm şâhlarıyla meşgûl
               olduğundan Konya hükûmetinin harekât-ı askeriyyesi zamânı hulûl etmiş idi.
                      Binâ'en-aleyh Sultân Alâ'eddîn Keykubâd Hân 625'de ma'iyyetine aldığı bir kuvve-i
               askeriyye ile Sivas üzerinden Erzincân'a hareket ve Amasya vâlîsi Emîr Mübârizeddîn Halîfe
               Alp dahi ma'iyyet-i mevcûdesiyle Keykubâd Hân'ın [358] ordusuna iltihâk etmekle Erzincân'ı,
               ba'dehû Kemâh'ı zabt ve müte'âkiben Erzurum'u istîlâ edib Tuğrul evlâdını kaldırmış ve ibrâz-ı
               hizmet eden Amasya vâlîsini Erzurum vâlîliğine ve Emîr Kamereddîn el-Hâdim'i de Amasya
               vâlîliğine nasb ederek avdet etmişdir.

                      Kamereddîn Karaman Bey
                      Mukaddime'de mezkûr olduğu üzere Amasya'da "Kamereddîn Mahallesi" sâhibi olan
               bu zât, esbak Amasya hükümdârı Argun Hân'ın bendegânından olduğu münâsebetle "Hâdim"
               unvânıyla  meşhûr  olmuşdur.  Vesâ'ik-i  atîkada  "Emîr  Kamereddîn  Karaman bin  Abdullah






               372   Güdül, Halifet Gâzî'nin ceddi olup bu mahalle 835 târîhlerinden i'tibâren "Şâmîce Mahallesi" nâmıyla iştihâr
                  etdiği Mukaddime'de mezkûrdur.
               373   "Şıdurgu", eski Türkçemizde "nâya müşâbih bir düdük" ma'nâsına olup "Çıtargu"dan mu'arreb olduğu takdîrde
                  "hadîd ve gazûb" ma'nâsınadır.
               374   "Cengiz", Moğolca "Çingîz", ya'nî "çingeyici (Türkçe çigneyici)" ma'nâsına olup "muzaffer" ma'nâsını ifâde
                  eder. Bunun adı "dalgıc" ma'nâsına olan Temüçin (Tumûçîn) olup peder ve nesebi Nisûka bin Bertân bin
                  (Kubilay) Kubil bin Tûmîne bin Baysunkur bin Kaydu bin Dukomin bin Boka bin Buzencer bin Bayan bin
                  Kacı bin Savcı bin Muden bin Bugrul bin Merken bin Bimin Ka'ân'dır. Buzencer ibni Bayan, Alanku Hâtun'dan
                  mütevellid olup sülâlesine "Nîrûn (Nesl-i Pâk)" denmişdir.
               375   "Oktay", Türkçemizde "kutay, kutlu" demekdir.
                                                           641
                                                           342
   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348