Page 350 - 1-4_2
P. 350

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
                                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


                      Târîh-i İbni Bîbî'de mezkûr olduğu üzere Urfa ve Mar'aş taraflarından gelen yalancı
               peygamberin  ümmet-i  câhilesi,  önlerine  çıkan  Muzaffereddîn  Veled  Alîşîr,  Kerîmeddîn
               Germiyân Beyler'i mağlûb ederek havâlî-i Sivas'a tekarrüb etmişler idi. Yalancı peygamber,
               bunu haber aldıkda derhâl Kayseriyye üzerine hareket ederek yolda Şücâ'eddîn Tekur Sinan
               Bey'in teşkîl etdiği tabur ile harb ediyor, Muhammed ve Îsâ Beyler pek çok ehl-i îmân ile
               beraber şehîd oluyor, Baba'îler'in kesreti müdâfi'lerin şecâ'atine galebe ederek Tekûr Sinan ve
               İnâc Beyler diğer bir müdâfa'a taburu teşkîl etmek üzere ric'ate mecbûr oluyorlardı.
                      Hulâsa  yalancı  peygamber,  birkaç  tarafdan  muvaffak  olarak  ileri  hareketine  devâm
               eylediği  esnâda  Konya'ya  ilticâ  edenlerin  acı  acı  feryâdı,  her  tarafın  âvâze-i  istimdâdı
               Gıyâseddîn Keyhusrev'i daldığı hâb-ı gafletden îkâz ederek Emîr Sa'deddîn lakab-ı ma'kûsu
               [377]  altında  tahaffuz  eden  sâhib-i  a'zamı  Köpek  mel'ûnunun  harekât-ı  hâ'inânesine  vâkıf
               oluyor, derhâl mel'ûnu diri diri demir kafes içine koyup âteşe karşı tutarak kemâl-i azâb içinde
               öldürüyor,  kadîd  olmuş  cesedini  hâmil  olan  kafesi  de  ibreten-li's-sâ'irîn  kale  bârûsuna
               asdırdıkdan sonra müstevfi'l-memâlik olan Mühezzebeddîn Alî bin el-Keşânî'yi sâhib-i a'zam
               nasb ediyordu. 383
                      Sâhib-i  a'zam  Mühezzebeddîn  Alî,  Amasya  vâlîsi  Zahîreddîn  Hurşîd  Bey'i  Sivas
               emâretine  ve  Hacı  Mübârizeddîn  Armağanşâh'ı  Amasya  vâlîliğine  nasb  ederek  Hacı
               Armağanşâh'ı yalancı peygamber aleyhine serdâr ta'yîn ve ma'iyyetine Hurşîd Bey'le beraber
               bir kuvve-i kâfiye terfîk ve Kayseriyye üzerine i'zâm etdiği gibi Erzurum vâlîsi Sinâneddîn
               Yâkût, emîrü's-sevâhil Alâ'eddîn Alîşîr, Kastamonu hâkimi Celâleddîn Süleyman Şâh Beyler'e
               de bir an evvel Rûmlar'ın harbine hitâm verip Amasya üzerine hareket etmelerini emr eyledi.

                      Hacı Mübârizeddîn Armağanşâh
                      Konya'da meşâhîr-i  ümerâdan  bir  zât  idi.  637'de  Amasya  vâlîsi  ve  ser-askeri olup
               ma'iyyet-i mevcûdesiyle Konya'dan hareket [378] ve kemâl-i sür'atle Kayseriyye'ye muvâsalat
               ederek Baba İshâk'ın harekâtını tahkîk ediyordu. Yalancı peygamber Amasya'dan hareketle
               Bozok livâsını geçip Kırşehir ovasına girdiği esnâda galebe edeceğini ümîd eylediği Trabzon
               kralı Yani Komennus harben maktûl ve Rûmlar perîşân olarak Trabzon'a kaçdıklarını haber
               aldıkda ileri hareketin muhâtaralı olduğunu anlayıp orada Armağanşâh ile harb eylediyse de
               kendisi de mağlûb ve Amasya'ya avdetle tahassun etmeğe mecbûr olmuşdur.
                      Emîrü's-sevâhil Alîşîr Bey, maktûl Yani yerine Trabzon kralı olan Manu'el Komennus
               ile akd-i sulh ve Erzurum vâlîsi Yâkût Bey dahi Gürciler'le hudûdu te'mîn ederek Amasya
               üzerine hareket ve Şerefeddîn İnac ve Tekûr Sinan Beyler'in teşkîl etdikleri müdâfa'a taburu
               çete  muhârebesiyle  Baba'îler'i  iz'âc  ediyorlardı.  Her  tarafdan  muhât  olduğunu  idrâk  eden
               yalancı peygamber, kuvve-i ma'neviyyesi kırılmış, ümmet-i câhilesi yorulmuş bir hâlde bin
               müşkilât ile Amasya'ya cân atıp tahassun etmişdir.
                      Yalancı  peygamberi  ta'kîb  eden  Amasya  vâlîsi  Hacı  Armağanşâh  kemâl-i  sür'atle
               Amasya'yı  muhâsara  ederek  Hurşîd,  İnâc,  Tekûr  Sinan  Beyler'in  fedâkârâne  hücûmlarına
               Baba'îler'in mukâvemeti kesildi. Hacı Armağanşâh cebren Amasya'ya girdikde "câ'e'l-hakku ve
               zehaka'l-bâtıl" 384  hükmü zâhir olup sihr ü nîrencâtın te'sîri zâ'il olmuş idi.
                      Binâ'en-aleyh Hacı Armağanşâh, çobanlıkdan evliyâlığa, evliyâlıkdan da [379] yalancı
               peygamberliğe kadar irtikâ eden Baba İshâk nâmındaki Rûm İsâk'ı ve meşâhîr-i avenesini tutup
               637 yâhud 638 senesi receb evâ'ilinde her birini köpekler gibi asdırmış, bu sûretle şu vak'a-i
               garîbeyi basdırmışdı. Fakat bir hafta sonra bir gece Baba'îler'den bir cemm-i gafîr, buldukları
               fırsatdan  bi'l-istifâde  emîr-i  müşârün-ileyhin  hânesine  hücûm  ederek  Hacı  Armağanşâh'ı



               383   Mühezzebeddîn Alî, 632'de vefât eden Mu'îneddîn Abdullah bin Sılamış el-Müstevfi'l-Gümüşî dâmâdı olup
                  esbak Amasya  kadısı  Tâceddîn  Muhammed  el-Keşânî  mahdûmu  olduğu  bâlâda  mezkûrdur.  Bu  vak'a
                  Câmi'u'd-Düvel'de mestûr olup yalancı peygamber'in nekbeti Köpek'in i'dâmından sonra başlar.
               384  İsrâ,17/81.
                                                           648
                                                           349
   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355