Page 352 - 1-4_2
P. 352

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
                                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


               ve cüz'î  ma'iyyet-i  bâkiyesiyle  Amasya'ya  cân  atdılar.  Amasya  vâlîsi  Alîşîr  Bey  işte  bu
               muhârebede şehîd olup yerine hizmeti sebk eden Emîr Seyfeddîn Haydar nasb edilmişdir.

                      Seyfeddîn Haydar Bey
                      Esbak  Amasya  vâlîsi  Bedreddîn  Ebû  Bekir  bin  Muhammed  bin  Hasan  bin  İltigin
               Gâzi'nin oğlu olup gerek yalancı peygamber vak'asında gerek Tatar muhârebesinde yararlığı
               görülmekle  641  evâ'ilinde  Amasya  vâlîsi  olmuşdur.  Fakat  Amasya'da  bulunan  Sultân
               Gıyâseddîn Keyhusrev, bu inhizâmdan fevkalâde müte'essir ve Tatarlar'ın bütün memâlik-i
               Selçûkiyye'yi istîlâ etmelerinden gâyet me'yûs bir hâlde idi.
                      Sâhib-i  a'zam  Mühezzebeddîn  Alî  ve  Amasya  kadısı  Fahreddîn  Alî,  sultân-ı
               müşârün-ileyhi tesliye ve bu mühimmi kendileri hüsn-i tesviye edeceklerini ta'ahhüd ederek
               merkez-i  hükûmet-i  Tatar  olan  Magan  (Mogân)  şehrine  gidiyorlar,  Geyük  Hân'ın  vâlidesi
               Türkinay Hâtun'a hediyelerini takdîm ederek günlerce mükâleme ediyorlar. Nihâyet hükûmet-i
               Selçûkiyye, tazmînât-ı harbiyye olmak üzere Tatarlar'a günde bin dînâr, bin keçi, bin inek, bin
               koyun i'tâ ve hükûmet-i Cengîziyye tarafından Anadolu'da ikâme edilecek bir nâzırın ma'âş ve
               ta'yînâtını her ay tesviye etmek üzere akd-i sulh etmekden başka çâre olmadığını anlıyorlardı.
               [383]
                      Hristiyânlığı  İslâma  tercîh  eden  Tatar  hükümdârı  Geyük  Hân'ın  zimâm-ı  idâresi
               Hristiyân  papazlarının  ellerinde  olduğu  münâsebetle  hükûmet-i  Cengîziyye  nâmına
               Hristiyânlığın İslâm aleyhinde şu tekâlîf-i anîfesi, Anadolu'da bir İslâm devleti olan hükûmet-i
               Selçûkiyye'nin nüfûzunu mahv ediyordu.  386  Bunu idrâk eden murahhaslar Sultân Gıyâseddîn
               ile müzâkere-i keyfiyet etmek üzere 642'de avdet etdiler.
                      Esnâ-yı müzâkerede sâhib-i a'zam kemâl-i merâkından vefât etmekle yerine Şemseddîn
               Muhammed el-Isfahânî sâhib-i a'zam oluyor, bu teklîfâtın kabûlü müdebbirâne hareket edildiği
               takdîrde iktisâb-ı kudret edinceye kadar ahvâl-i dâhiliyyenin emniyyet ve sükûn dâ'iresinde
               cereyân  edeceğine  bir  zamân  telakkî  ediliyor,  nihâyet  642  senesi  evâhirinde  Şemseddîn
               el-Isfahânî, Fahreddîn el-Buhârî tekrâr Magân'a gidip akd-i sulh ediyorlardı.
                      İşte bu mu'âhede-i sulhiyyenin akdi 643 senesi muharremine müsâdif olup bu târîhden
               i'tibâren Anadolu'da kâ'in bütün memâlik-i Selçûkiyye Tatar hükümdârı Geyük Hân bin Oktay
               Hân bin Cengiz Hân'ın nüfûzuna [384] tâbi' bir kıt'a olduğu münâsebetle tarafından Baycu
               Noyin  Anadolu  nâzırı  (vâlî-i  umûmîsi)  oldu.  Ya'nî  bu  mu'âhede-i  sulhiyye  mûcibince
               Anadolu'da idâre-i hükûmet saltanat-ı Cengîziyye nâzırına intikâl etmekle 463 senesinden beri
               devâm eden saltanat-ı Selçûkiyye'nin nüfûzu 643 târîhinde hitâm buldu.

                                                  SEKİZİNCİ FASIL

                      Amasya'da Âl-i Cengîz'in nüfûzunu, hükûmet-i Cengiziyye tarafından Amasya'ya
               me'mûr edilen ricâlin ve saltanat-ı Selçûkiyye tarafından nasb olunan ümerânın ahvâlini,
               Amasya'de  te'essüs  eden  saltanat-ı  Selçûkiyye'nin  etvârını,  ümerâ-yı  Cengiziyye'nin
               Amasya'da harekâtını ve hâsseten Amasya  vekâyi'-i  târîhiyyesini  bulunabildiği  kadar
               beyân ve tafsîl eder.

                      Anadolu  nâzırı  olarak  643  evâ'ilinde  gelip  Aksarây  şehrinde  ikâmet  ve  memâlik-i
               Selçûkiyye'de  Moğol  hükümdârı  Geyük  Hân  nâmına  hükûmet  eden  Baycu  Noyin,
               Câmiu't-Tevârîh'de  mezkûr  olduğu  üzere  sülâle-i  Cengiziyye'den  Kubil  (Kubilay)  Hân  bin
               Tumine Hân evlâdından Havihor (Avikor) bin Avzam bin Kaçuk yâhud Kutuk bin Kubil Hân



               386   Çünkü İsâk Komennus vak'asında büyük bir mağlûbiyete ve inkisâr-ı hayâle uğrayan Trabzon kralı Manu'el
                  Komennus, mâ'il-i nasrâniyyet olan Geyük Hân'ı papazlar vâsıtasıyla teşvîk ederek hem kendi hükûmetini
                  Tatarlar'ın istîlâsından kurtarmış hem de hükûmet-i Selçûkiyye'den intikâmını almış oluyordu.
                                                           650
                                                           351
   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357