Page 367 - 1-4_2
P. 367

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi Cilt: 2


                      Amasya hükümdârı Sultân Mes'ûd Hân-ı Sânî Amasya'da hall ü akd-ı umûra mübâşeret
               ederek meşâhîr-i ümerâdan Şemseddîn Tutaş Beyzâde Muzaffereddîn Arslan Bey'i Kastamonu
               vâlîliğine,  Alâ'eddîn  Savcı  Bey'i  Sivas  vâlîliğine,  Devletşâhzâde  Gıyâseddîn  İsmâ'il  Bey'i
               Ankara vâlîliğine, Pervâne Beyzâde İzzeddîn Muhammed Bey'i sevâhil-i bahriyye emâretine
               ve "Tâcî Kızıl" demekle meşhûr Tâceddîn İbrâhim Bey'i Tokat emâretine nasb eyledi.
                      Hudûd-ı Rûmiyye üzerinde kâ'in Söğüt kasabasında ikâmet ederek [426] Rûmlar'a karşı
               mücâhedâtıyla  iştihâr  eden  uç  beyi  Turahanlu 410  kabîlesi  re'îsi  Süleyman  Şâh  oğlu  Gâzi
               Ertuğrul Bey, Aylemü'z-Zâhir'de mezkûr olduğu üzere bu sene    411  vefât eylediğinden yerine
               mahdûm-ı âlîleri Muzaffereddîn Osmân Bey kâ'im olmuşdur.
                      Câmiu'd-Düvel'de mezkûr olduğu üzere Gâzi Ertuğrul Bey zamânında Rûmlar'a karşı
               gâlib  olan  ehl-i  İslâmı  ya'nî  Söğüt  kasabasında  ve  havâlîsinde  meskûn  olan  Kayı  Hân
               oymaklarını  müşârün-ileyhin  vefâtından  bi'l-istifâde  Rûmlar,  külliyen  istîsâle  niyyet  ve
               tedârikât-ı  külliyeye  kıyâm  ediyorlardı.  Bunu  tahkîk  eden  Muzaffereddîn  Osmân  Bey,
               birâderzâdesi  Aktimur  Bey'i 412   a'yân-ı  etbâ'ından  Gündüz  ve  Oykud  Beyler'le  Sultân
               Gıyâseddîn  Mes'ûd-ı  [427]  Sânî  nezdine  Amasya'ya  irsâl  ve  pederinin  vefâtıyla  Rûmlar'ın
               harekâtını ve niyyâtını iş'âr ve istimdâd ediyor.
                      Amasya hükümdârı Sultân Mes'ûd Hân, Gâzi Ertuğrul Beyzâde Muzaffereddîn Osmân
               Bey'e pederinin emâretini tevcîh ve mühimmât-ı harbiyye ve esliha-i kâfiye irsâliyle imdâd
               ederek  o  havâlîde  bulunan  beylere  dahi  Osmân  Bey'e  mu'âvenet  etmelerini  emr  ve  irâde
               etdikden sonra Osmân Bey'in gönderdiği zevâtı mutayyaben i'âde eyliyor.
                      Söğüt emîri Muzaffereddîn Osmân Bey, Amasya hükümdârı Sultân Mes'ûd Hân'dan
               aldığı mühimmât ve esliha ile ordusunu techîz ederek 688'de harb ediyor, muhârebe-i vâkı'ada
               Rûmlar'ı bozup Karaca Hisâr'ı cebren feth etdikden sonra tarafından hâkim nasb ediyor, ibtidâ
               Tursun Fakîh, Sultân Gıyâseddîn Mes'ûd nâmına, ba'dehû Muzaffereddîn Osmân ismine hutbe
               okuyor, işte bu hutbe-i belâgat Osmân Bey'in ibtidâ Amasya hükümdârı Sultân Mes'ûd Hân
               himâyesinde olarak istiklâline berâ'at-i istihlâl oluyordu. 413
                      Emîr  Muzaffereddîn  Osmân  Bey,  muzafferiyyet-i  vâkı'ayı  Amasya  hükümdârı  olan
               Sultân Mes'ûd Hân'a, feth eylediği Karaca Hisâr'ın esîr edilen [428] tekûrunu (beyini) hayli
               üserâ  ve  ru'ûs-ı  maktû'a  ile  takdîm  ederek  i'lâm  etmekle  Sultân  Gıyâseddîn  Mes'ûd  Hân
               fevkalâde mahzûz olup emîr-i müşârün-ileyhe kendi hâs atlarından birkaç donanmış at, debbûs,
               hıl'at-ı fâhire, tabl ve alem ve bir seyf-i mahsûs irsâl 414  ve feth etdiği memâliki, mülk-i mevrûsu
               olan Söğüt şehrine ilhâken uhdesine tevcîh eyledi.
                      Câmiu'd-Düvel'de Dervîş Ahmed Efendi'nin nakl ve tercîh ve Tâcü't-Tevârîh'de Hâce
               Sa'deddîn  Efendi'nin  tashîh  eylediği  şu  rivâyet-i  mevsûka,  cereyân-ı  vekâyi'-i  târîhiyyeye
               mutâbık olduğu hâlde Alâ'addîn Keykubâd'ın 699'da tabl ve alem irsâli târîhe muvâfık değildir.


               410   Turahanlu, emîr-i müşârün-ileyhin büyük dedelerinden Tugra Hân'a mensûb demekdir. Turahânlu, Duraganlu
                  dahi mezkûrdur. Kayı Hân neslinden büyük bir il ya'nî oymak olup bu neslin Oğuzlu, Sunkurlu, Karakeçilü,
                  Kılıçlu, Yasanlu demekle meşhûr diğer oymakları dahi vardır. Câmi'u'd-Düvel rivâyeti üzere Oğuzlu Oymağı,
                  Konya'da yüz elli seneden ziyâde hükûmet eden Âl-i Karamân olup Sunkurlu Oymağı Çorum, Karakeçilü
                  Oymağı Eskişehir, Kılıçlu Oymağı Urfa, Yasanlu Oymağı Konya etrâfında meskûn oldukları kuyûd-ı atîkadan
                  anlaşılmakdadır.
               411   Aylemü'z-Zâhir'de  müşârün-ileyhin  vefâtı  687'de,  Câmi'u'd-Düvel'de  680'de  ve  Mir'ât-ı  Kâ'inât'da  689'da
                  vukû'u mestûr olup diğer müverrihler bu üç rivâyetden birini ve ekseriyetle 680 târîhini kabûl etmişler ise de
                  cereyân-ı vekâyi' güzel ta'kîb olunursa 687 rivâyeti müreccah olduğu anlaşılır.
               412   Aktimur Bey 687'de Kolca Hisârı'nın fethinden dolayı İnegöl beyi Nikola ve müttefiklerinin harbinde şehîd
                  olan  Osmân  Bey'in  büyük  birâderi  Savcı  Bey'in  oğludur.  İşte  Ertuğrul  Bey  bu  muhârebe  akîbinde  vefât
                  etmişdir.
               413   Moğol hükümdârı Argun Hân, zâlim bir müşrik olduğu cihetle bunun nâmına Osmân Beg dînen hutbe kırâ'at
                  etdiremezdi.  Husûsiyle  Tatarlar'ın  Anadolu'da  nüfûz-ı  cebbârânesi  Türkmen  beylerinin  nazarında  zevâle
                  ma'rûz olduğu münâsebetle Osmân Bey Tatarlar'dan korkacak bir mevki'de değil idi.
               414   Bu eşyânın irsâlini müş'ir olan nâmenin târîhi 688 olduğunu Mir'âtü'l-Kâ'inât'da Nişâncızâde Mehmed Kudsî
                  Efendi tasrîh etmekdedir.
                                                           665
                                                           366
   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372