Page 405 - 1-4_2
P. 405

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi Cilt: 3


               ve  tarafdârlarını  Togan  Şâh  [30]  aleyhine  tahrîk,  diğer  tarafdan  Samsun  emîri  Tuli  Bey'i
               Amasya'nın tahlîsine teşvîk ve elinden geldiği kadar yardımlar ediyordu.
                      Eretna Bey'in bu tertîbâtına tâli'i de yardım etdi. 741 senesi zilhiccesinin on dokuzunda
               en ziyâde korkduğu Mısır hükümdârı Melik Muhammed bin Kalavun vefât edib yerine büyük
               mahdûmu  Melik  Mansûr  Seyfeddîn  Ebû  Bekir  Mısır  hükümdârı  oldu.  Bu  yüzden  Mısır
               beylerinin aralarına da fitneler girdi. Eretna Bey, bundan istifâde ederek i'lân-ı istiklâl ediverdi.
                      Eretna  Bey'in  istiklâli  üzerine  tedârikâtını  ikmâl  eden  Tuli  Bey  Samsun  tarafından
               hareket etdi. Amasya beylerinin içerden yardımlarıyla Togan Şâh'ı Niksâr'a kaçırdı. Amasya'yı
               742 senesi evâ'ilinde harben aldı. Amasya vilâyeti bütün mülhakâtıyla doğrudan Eretna Bey'in
               nüfûzu  altına  girdi.  Eretna  Bey'in  memâlikinden  oldu.  Togan  Şâh  da  bu  vak'adan  sonra
               Niksâr'da vefât etdi.
                      Muharrir-i fakîr, Niksar kadısı iken Togan Şâh'ın kabrini çok aradım. Niksâr'ın cenûb
               tarafında  Dânişmend  Gâzi  Türbesi'ne  giden  yol  üzerinde  yek-diğerine  mu'ârız,  yanyana
               bulunan  iki  türbeyi  tedkîk  edib  cebhesi  şimâle  nâzır  olan  türbenin  içini  tathîr  etdirdim,
               topraklarını kazdırdım. Toprağın altından çıkardığım bir mezâr taşının şimâl cebhesinde şu
               kitâbeyi kemâl-i müşkilât ile okuyabildim: "Hâzâ kabrü'l-emîri'l-isfehsâlâri'l-ecelli'l-kebîr el-
               melikü'l-muzaffer el-mücâhidü'l-murâbıt ... âce'd-dîn Togan Şâh Alp bin Savcı ... rahmetullâh
               – ...ın ve erba'în ve seb'i-mi'e".[31]
                      Bu kitâbe toprağın altında uzun bir müddet kalmış olduğundan yazı olduğu belirsiz bir
               hâlde bulundu. Kiremid parçaları sürülerek yazı olduğu anlaşıldı. "âc" kelimesi "Tâc" yâhud
               "Sirâc" olabilir. Okuyamadığım yerleri noktaladım. Birincisi "intekale ilâ" olmalıdır. İkincisi
               "Seb'a"  ,  "tis'a"  okunabilir.  Fakat  "seb'a"  olması  pek  muhtemeldir. 470 Bu  kabrin  yanındaki
               cephesi garba nâzır olan türbe de birâderi Nûreddîn Alp Arslan'ın olduğu anlaşıldı.
                      Sultân  Reşîdeddîn  Ertena  Hân 471  "Câmiu'd-Düvel"in  "Âl-i  Eretna"  faslında  ve  sâ'ir
               mevâki'inde Müneccimbaşı Ahmed Efendi'nin zabtı üzere Kayseriyye beyi olan Ca'fer Bey   472
               bin  Eretna Bey'in  mahdûmudur. 473   Kayseriyye'de doğmuş, Sultân Ebû Sa'îd Bahâdır Hân'a
               intisâb ederek silk-i ümerâya girmiş, hemşîresini Sivas vâlîsi Emîr Timurtaş bin Emîr Çoban
               [32] tezevvüc eylediğinden Kayseriyye emîri olmuş, Ebû Sa'îd Bahâdır Hân'ın teveccüh ve
               i'timâdını kazanıp Timurtaş'ın Mısır'a firârından sonra Sivas vâlîsi olarak ta'ayyün etmişdir.
                      Muhammed Avârî Efendi, "Râmûzu'l-A'yân"ında diyor ki: "Emîr Timurtaş'dan sonra
               Sivas  ve  mülhakâtını  Timurtaş'ın  kayınbirâderi  olan  Sultân  Reşîdeddîn  Eretna  Hân  ahz  ve
               temellük etdi".
                      Muhammed bin Alî el-Acemî, "Mecma'u'l-Ensâb"ında diyor ki: "Emîr Eretna, Sultân
               Ebû Sa'îd'in fermânıyla Rûm eyâletine bir müddet hâkim oldu. Sultân'ın vefâtından sonra o
               memleketi adâletle güzel idâre etdi. Halk ona adâletinden dolayı "Köse Peygamber" lakabını
               verdi".
                      Mahmûd Aynî de Veliyyeddîn Efendi Kütüb-hânesi'nde olan "Ikdu'l-Cumân"       474  adlı
               eserinde 753 senesi vekâyi'inde diyor ki: "Rûm sultânı Noyin Ertana, ibtidâ Sultân Ebû Sa'îd

               470   Bu havâlîde kâ'in kitâbeleri cem' eden ma'ârif müfettişlerinden İsmâ'il Hakkı Bey birâderimiz Niksâr'a gitdiği
                  hâlde ma'a'l-esef ne bu türbeleri ne de bu kitâbeleri görememişdir.
               471   Ahısha müftüsü Muhammed Avârî Efendi, Beşîr Ağa Kütübhânesi'nde mevcûd olan "Râmûzu'l-A'yân" adlı
                  eser-i kebîrinde böyle yazmış, Eretna'yı hemze'nin ve tâ'nın fethi, râ'nın sükûnuyla harekelemişdir.
               472   Ahmed   ibni   Hacer,   Veliyyeddîn   Kütübhânesi'nde   mevcûd   olan   "Ed-Dürerü'l-Kâmine   Fî
                  A'yâni'l-Mi'eti's-Sâmine" adlı eserinde Eretna Beyzâde Genc Hasan Bey'in tercemesinde "Hasan bin Eretna
                  bin Hasan" yazıyor. Eretna Bey'in pederi "Hasan" olduğunu tasrîh ediyorsa da "Câmi'u'd-Düvel"in zabtı her
                  hâlde doğru olmalıdır. Hasan Bey, Eretna Bey'in kayınpederidir.
               473   Ca'fer Bey, Emîr Nûreddîn'in kayınpederi ve meşhûr Karamân Bey bin Nûreddîn Bey'in vâlidesinden ceddi
                  olduğunu da yazıyorsa da bu rivâyete târîh müsâ'id değildir.
               474   "Ertana",  aynı  eserin  yukarılarında  "Ertanâ,  Ertene"  ve  "A'yânu'l-"Asr",  "Kitâbü's-Sülûk",
                  "Ed-Dürerü'l-Kâmine"de "Ertena" yazılmışdır. Hattâ Makrizî, "Kitâbü's-Sülûk"unun birkaç yerinde Ertena'yı
                  hemze ve tâ'nın fethi, râ'nın sükûnuyla harekelemiş ve "Eredna" şekil ve vezninde tahrîr ve zabt edilmişdir.
                                                           702
                                                           404
   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410