Page 408 - 1-4_2
P. 408

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
                                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


                      Eretna Hân, böyle bir sâhib-i nüfûzu kendisine daha ziyâde rabt ederek inkıyâdını te'yîd
               için Tuli Bey'in kerîmesini kendi mahdûmu Nâsıreddîn Muhammed Bey'e almışdı. Muhammed
               Bey  zâten  Tuli  Bey'in  hemşîrezâdesi  idi.  [38]  Eretna  Hân  bu  musâheretle  hem  Tuli  Bey'i
               kendisine rabt hem de Muhammed Bey'in kendisine halef olmasını te'mîn etmiş oldu. 481  Bundan
               dolayı Tâceddîn İbrâhim Bey'e "Ahi Tayı" denmişdi.

                      El-Hâc Nûreddîn Kutlu Şâh
                      Sultân Altunbaş'ın dâmâdı Emîr Bahâ'eddîn Kürt Bey'in oğludur. Tuli Bey'in vefâtından
               sonra Kayseriyye emâretinden Amasya'ya gelip emîr olmuşdu. Buna Müneccimbaşı Efendi
               "Câmiu'd-Düvel"inde "el-Hâc Kutlu Şâh bin Kürt" ve "Kutlu Şâh el-Kürdî" diyor. Neslen Kürd
               yâhud Moğol olduğunu yazıyor.
                      Kutlu Şâh'ın mu'âsırı olan müverrih-i fâzıl Salâheddîn es-Safedî "A'yânu'l-Asr" adlı
               eserinde bunu Moğol ümerâsından "Nûreddîn Kutlu Şâh el-Vaşâkî" diye zabt ediyor. Buşaklu
               aşîretinden bir Türk olduğunu gösteriyor. Çünkü "vaşak" dilimizde "buşak" demekdir. 482
                      Hacı Kutlu Şâh, hangi târîhde Amasya emîri olduğu anlaşılamadı. Çünkü Tuli Sultân'ın
               târîh-i vefâtı ma'lûm olamadı. 483  [39] Ancak Kutlu Şâh'ın Amasya'da Meydân Köprü başında
               Ahi Sâbıkeddîn Mahallesi'nin önünde ırmağa nâzır bir mevki'de köşe başında binâ eylediği
               câmi-i şerîf, emîr-i müşârün-ileyhin Amasya'da emâretini ve târîhini göstermekdedir.
                      Kuyûd-ı atîka ve Amasya sicillâtında "Mescid-i şerîf-i Musliheddîn Kutlu" ve ba'zen
               "Câmi-i şerîf-i el-Hâc Nûreddîn Kutlu Şâh" diye muhtelif sûretlerle görülmekdedir. Bugün
               vîrân bir hâlde isbât-ı vücûd eden bu câmi-i şerîfin 748 senesinden i'tibâren varlığı müsbetdir.
                      Bundan bir derece anlaşılır ki "Hacı Kutlu Şâh" her hâlde 747 senesinde Amasya emîri
               olmuşdur. Hacı Kutlu Şâh'ın Amasya'da i'timâd etdiği iki sîmâ pek meşhûr idi. Biri Yağmur
               Beyzâde Emîr Sâbıkeddîn Ebûbekir, diğeri sadru'l-ulemâ Mevlânâ Sa'deddîn Muhammed bin
               İsmâ'il er-Rûmikî. Bunlara "Ahi Sâbıkeddîn" ve "Ahi Sa'deddîn" denirdi.
                      Emîr  Sâbıkeddîn  Ebû  Bekir  Bey,  Amasya'da  iç  kalenin  meydâna  nâzır  olan  kapısı
               hâricinde Hacı Kutlu Şâh Câmi-i şerîfi'nin civârında, Mevlânâ Sa'deddîn Muhammed Rûmikî
               de  kale  kapısının  iç  tarafında  ikâmet  ederlerdi.  Bunların  oturdukları  yerlere  bugün  Ahi
               Sâbıkeddîn Mahallesi, Ahi Sa'deddîn Mahallesi denmekdedir. Sâbıkeddîn Ebû Bekr'in birâderi
               Emîr Sârımeddîn İbrâhim Bey, Hacı Kutlu Şâh'ın asdikâsından idi.
                      Hacı  Kutlu  Şâh'ın  zamânında  Amasya  kâdı'l-kudâtı  Mevlânâ  Nûreddîn  Osmân  bin
               Ya'kûb ez-Ziyârî, defterdârı Babazâdeler'den Hâce Fahreddîn Muhammed bin Abdullah el-
               Cevherî idi. Hâce Fahreddîn Muhammed Çelebi, Eretna Hân'ın [40] vezîri olan Kutlu Beyzâde
               Hâce Alâ'eddîn Alî Şâh'ın ammizâdesiydi. Sâbık Amasya kâdı'l-kudâtı İmâdeddîn Ömer bin el-
               Hallâtî de Eretna Hân'ın kazaskeri olmuşdu.
                      Hacı  Kutlu  Şâh'ın  birâderi  Şerefeddîn  Toganşâh,  Turhal  beyi  idi.  Babukşâh  oğlu
               İmâdeddîn Esen Bey, Hacı Kutlu Şâh'ın mu'temedlerindendi. Bu esnâda Mevlânâ Fahreddîn
               İlyâs  bin  Cemâleddîn  Aksarâyî,  Musliheddîn  Mûsâ  bin  Mahmûd  Sivasî,  Bahâ'eddîn
               Muhammed bin Hasan Kübrevî, Şerefeddîn Muhammed bin Vecîheddîn Ömer Erzincânî büyük
               müderrislerdendi.
                      Hacı Kutlu Şâh, neslen Türk idi. Pederi Moğol saltanatında ihrâz-ı emâret etmiş olan
               "Kürt" 484  idi. Gâyet müdebbir, şecî', Türklüğü kendisine şeref bilmiş bir kahramândı. Sultân



               481   Tuli Bey’in diğer kerîmesini de halefi Kutlu Şâh, kendi mahdûmu Şihâbeddîn Ahmed Şâh'a almışdır. Bundan
                  hafîdi meşhûr Tuli Bey'dir.
               482   "Buşak",  Dîvânu  Lugâti't-Türk'de  "zacûr,  muztarib,  gamnâk,  derdli,  titiz,  gönlü  dar,  sabır  ve  i'tidâli  kıt"
                  demekdir.
               483   Tuli Bey'in mezârı Amasya'da Torumtay Türbesi'nin şark tarafında bir bahçe içinde siyâh mermerli kabirlerden
                  biri olmalıdır. Fakat baş ve ayak taşları zâyi' olmuşdur.
               484   Müneccimbaşı  Ahmed  Efendi  gâlibâ  "Kürt"  kelimesinden  müşârün-ileyhin  "Kürd"  olduğunu  zann  etmiş
                  olmalıdır.
                                                           705
                                                           407
   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413