Page 434 - 1-4_2
P. 434

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
                                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR


                      Sonra o sene Amasya'ya gidip türbeleri  tedkîka koyuldum. Nihâyet  Halifet  Gâzi
               Türbesi'nin  karşısında,  Kadılar  Türbesi  ittisâlinde,  Halifet  Mezârlığı'nın  müntehâ-yı
               şarkîsindeki türbeden şübhelendim. Çünkü önünde bulunan Kadı Çeşmesi üzerinde şu kitâbe
               vardı:
                      "Amera ve benâ hâzihi'l-ayne'l-mübârakete fî  eyyâmi devleti'l-emîri'l-kebîr  el-Hâc
               Şâdgeldi Pâdişâh 518  dâme devletühû el-abdü'z-za'îfü Muhammed bin İmâd bin Muhammed el-
               Kâdî bi-Amâsiyye ahsenallâhu ileyhim senete tis'in ve seb'îne ve seb'i mi'etin".
                      Bu türbeyi ararken yanımda refîk-i cânım Hasan Şevkî, yazı mu'allimim hattât-ı meşhûr
               Mustafa Sabrî, Gürcî Osmân Efendizâde Mehmed Rüşdî Efendiler vardı. Kabrin zemîni taş ve
               toprakla  dolmuş,  içinde  bulunan  [111]  kabirler  belirsiz  olmuşdu.  Oraları  ayıkladık.  Ortada
               tesâdüf edilen kabrin üzerinde şu kitâbeleri bulduk:
                      "Hâzihî türbetü'l-emîri'l-merhûmi'l-magfûri's-sa'îdi'ş-şehîdi'l-maktûli zeyni'l-hâcci el-
               Hâcc  Şâdgeldi  Paşa  bin  Kutlu  kad  intekale  ilâ  rahmetillâhi  ve  gufrânihî  senete  selâsin  ve
               semânîne ve seb'i mi'etin".
                      Hattâ baş taşında Hattât Mustafa Efendi "kad intekale ilâ rahmetillâhi ve gufrânihî"
               fıkrasını okurken âcizleri ayak taşında mutlaka "senete selâsin ve semânîne ve seb'i mi'etin"
               yazılı olacakdır, dedim. Aynen böyle okuduğu anda refîklerim hayret etmişlerdi.
                      Ba'dehû İstanbul'a döndüm. Gidip dönüşüm 1311 senesinde idi. Sonra 1327 senesinde
               refîk-i  vicdânım  Bursa  meb'ûsu  merhûm  Mehmed  Tâhir  Bey'le  Kütübhâne-i Umûmî'ye
               gitmişdim.  Baş  hâfız-ı  kütüb  fâzıl-ı  muhterem  İsmâ'il  Hakkı  Efendi  birâderimiz  Cârullâh
               Efendi Kütübhânesi kitâblarından "Kitâbü'l-Es'ile ve'l-Ecvibe" adlı bir risâle-i fârisiyye'yi "al
               sana bir Amasyalı" diyerek bize gösterdi.
                      Bu  risâlenin  dîbâcesinde  yazılı  olduğu  üzere  Muhammed  bin  Muhammed  Aksarâyî
               tarafından  Amasya  emîr-i  kebîri "el-Hâc Seyfü'd-dünyâ ve'd-dîn  Şâdgeldi  Paşa"  nâmına
               yazılmış  bir  eser-i  fıkhîdir.  Dîbâcesini  derhâl  kopye  edib  aldım.  Emîr-i  müşârün-ileyhin
               tercemesine ilâve etmişdim. Hayfâ ki 1331 senesinde Taş Musluk harîkında yandı. Kütübhâne-i
               Cârullâh Efendi de Millet Kütübhânesi'ne nakl edildi. O kitâbı aradım, ma'a'l-esef bulamadım.
                      Fâtih  civârında  Millet  Kütübhânesi'nde  603  numarada  mukayyed  [112]
               "Kitâbü'd-Düreri'l-Mensûre" ve mü'ellifi hizâsında "İzzeddîn Muhammed bin Muhammed el-
               Amâsî" yazılı eserin birinci sahîfesi zahrında za'ferânî mürekkeble kalınca ve güzelce bir sülüs
               kalemiyle şöyle yazılmışdır:


                    ةرومعملا ةنازخلا مسرب هفلاسأو هنع الله ىفع ىفنحلا زعب موسوملا ىنغلا الله فطل ىلإ ريقفلا دبعلا فيلأت
                        هراصنأ ىلاعت اللهزعأ اشاپ ىدلك داش جاحلا نيطلاسلاو كولملا ىبرم ىلماعلا ىولوملاو ىلاعلا بناجلل

                                                                                          519 هتلودو

                      Bu  kitâb  iki  kısım  olup  birinci  kısmı  fıkha  âid  bir  metn-i  metîndir.  Arab  lisânıyla
               yazılmışdır. Bu kısmın dîbâcesinde mü'ellif şöyle yazıyor:

                 قيرط نع لاداع فاصنلإاو لدعلاب اروهشم ىلعملاو بيقرلا نيحدقلاب لئاضفلا نم يتوأو ىلعلاب ىلاعت الله هصخ نم ناكو
                          520 هتلود الله مادأ اشاپ ىدلك داش جاحلا نيطلاسلاو كولملا ىبرم نيملأا كلملا نمايم ه ب ىنعأ فاستعلااو روجلا

               518   "Pâdişâh" lafzını Amasya'ya ancak "Amasya Târîh"ini tenkîd için gitmiş olduğu zannı veren İsmâ'il Hakkı Bey
                  birâderimiz "Paşa" kırâ'at etmişdir. Hâlbuki kabrinde "Paşa", burada "Pâdişâh" yazılıdır.
               519  İhsanı bol Allah’ın lütfuna muhtâc olan, Hanefi Mezhebinin izzeti olmakla nitelenen hükümdarların ve
               sultanların terbiyecisi -Allah onu ve geçmişini affetsin- Hacı Şâdgeldi Paşa’nın eseridir. Allah onun
               yardımcılarını ve idâresini aziz etsin. (Ed.)
               520  Allah’ın kendisine mahsus yüce sıfatlar verdiği, en büyük faziletleri bahşettiği, adâletiyle meşhur, zulüm ve
               adaletsizlik yoluna gitmeyen, idâresinde güvenilir, hükümdar ve sultanların terbiyecisi Hacı Şâdgeldi Paşa -
               Allah idâresini dâim etsin- (Ed.)
                                                           731
                                                           433
   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439