Page 487 - 1-4_2
P. 487

Amasya Tarihi 1-4. Cilt                                                             Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi Cilt: 3



                                                         بيغ  ملاع  زا  هدش   تراشا  هك  مد   نيا  هصاخ
                                                            ناتخ  روس  ناوج  هاش  دنك  لصف  نيرد  هك
                                                                ىداش زا   ناتخ  روس  نيرد  هجنغ  دفكشب
                                                                    ناوج هاش  تينهت دنكب  ىروس     لك
                                                                   دمحا  ناطلس  هبترم  كلف  رصع رصيق
                                                                   ناشخر شنيبجز  تفلاخ  رون  دوب  هك
                                                                  شدوعسم  فلخ  دشاب  هك  تخب  ٔ هجنغ
                                                                   ناخر ديشروخ هش  تفاطل  كلم  ورسخ
                                                                وا  خرف  خر  هكنا  دارم  هدازهش و  هش
                                                                   نايعا  ىاربز  ردنكس  تأرم  تسه
                                                               شرفظ  ىرولد  ه ك  ىلاع  هش  نآ  ديزياب
                                                                  ناميا كلم  نشلكرد  هدش  خسار  لصا
                                                                قحز هك  نيدلاع  هاش لاع  جرب  بكوك
                                                                  نابات  شنيبج  رون  زا  دش  لابقا  رون
                                                             [251]نيد و  تلم  فرش  تفلاخ  جاتلا ةرد
                                                                ناونع  ار وا  هدش  ناميلس  مسا امس  زك
                                                                 شدج ىمس و  تساديعس  دجاب  هكن  او
                                                               نامثع  فيرش  ركذ   ركد  هتشك وز  هدنز


                      Mevlânâ  bu  kadarla  da  kalmamış,  sûr-ı  hıtânı  ta'rîf  ve  Sultân  Ahmed'i  tavsîf  için
               sahîfeler tesvîd ve inşâ etdikden sonra ikinci bir kasîde tertîb ederek iktidâr-ı münşiyânesini
               göstermişdir. Bu kasîdesinde birçok senâ ve du'âlar ediyor. Sonrasında şunu yazıyor:

                                                                       ىنارماك  و  شيع  مزب رد  ابص
                                                                    ىناسر  هفخت  نيا  دمحا  ناطلس هب

                      Çünkü Sultân Ahmed, velî-ahd-ı saltanat idi. Mevlânâ bunu

                  فلحو  ٬    رادقم  ىلاع   هاشداپ  ىنعا  ٬     ىنابناهج دنسم دهعل ىلو  نا بناجب  ىناطلستراشب رپ تراشا لاوا  هنياره
                                                         ناخ  دمحا ناطلس  نامزلا ىف هفلاخلاريهظ  ٬    راك درورپ  هفي لخ
                ibâresiyle anlatıyordu.
                      Mevlânâ'nın  kasîde-i  rebî'iyyesinden  anlaşıldığı  üzere  Sultân  Ahmed'in  Murâd,
               Alâ'eddîn, Süleyman, Osmân adlı dört şehzâdesi vardı. Mevlânâ bunlardan hangisinin sünnet
               edildiğini yazmıyor.
                      Yukarıda  arz  edildiği  üzere  Murâd  ve  Alâ'eddîn  sûr-ı  hıtânı  ve  hâ'ilesi  yazılmışdı.
               Bunlar bu esnâda müte'ehhil idiler. Süleyman ve Osmân Beyler'in ve Murâd Beyzâde Mehmed,
               Kâsım ve Alâ'eddîn Beyzâde Orhân Beyler'in sünnet edildikleri zann olunur.
                      Acemler'in bu kadar şâd ve handân olmalarının en büyük sebebi, Sultân Ahmed'in za'f
               ve sefâhatı idi. Sultân Ahmed, sultân-ı Rûm olduğu [252] anda bütün Anadolu Acemler'in
               nazarında en sevdikleri ve propagandasını yapdıkları Şâh İsmâ'il tarafından istîlâ edilecekdi.
                      Sultân  Ahmed,  Amasya'da  günlerce  devâm  eden  düğünler  yaparken  Şâh  İsmâ'il'in
               mezâlim-i gaddârânesinden hudûd boyundaki Türkler kan ağlıyorlardı. Onlara imdâd eden,
               yalnız Trabzon vâlîsi Sultân Selîm idi.
                      Acemler'in bu kadar cûş u hurûşu boş değildi. Şâh İsmâ'il, Anadolu'yu istîlâ etmeğe azm
               etmişdi.  Şarkî  Anadolu'nun  her  bir  tarafında  hâssaten  Amasya  ve  havâlîsinde  mükemmel
               teşkîlâtı ve adamları vardı. Bunlar Şâh İsmâ'il'in ne yapdığından ve ne yapacağından her zamân
               haber alıyorlardı.



                                                           784
                                                           486
   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492