Page 156 - 6-8
P. 156

Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR
               Amasya Tarihi 9-12. Cilt                                                           Hüseyin Hüsâmeddîn YASAR

               ibâresi eğer mü’ellifin ise Reşîd’in vâlidesini Reşîd’in [511] cariyesi yapmak gibi bir gârâbet
               gösteriyor. Eğer mütercimin ise ağreb bir hefveden ibaretdir.
                     Hele  “Mütercim  der  ki”den  aşağısı  o  garâbeti  daha  ziyâde  katmerleşdirmişdir.
               Hayzürân’a  nispet  edilen  mısrada  “el-Hamrâ  (ءارمحلا)”  kelimesi  med  ile  okunursa  vezn
               bozukdur  kasr  ile  “el-hamrî  (ىرمحلا)”  okunursa  vezn  düzelir,  fakat  kelime  bozukdur.
               Binâenaleyh mısrâ fasîh değildir.
                     Pek terbiyesizce yazılmış olan mısrâ-ı sânînin Halife Harun er-Reşîd gibi gâyet fasîh,
               edîb, hayâsı gâlib bir zâta nispet edilmesi daha ziyâde şâyân-ı hayretdir. Harun er-Reşîd’in
               validesi  olan Hayzürân’ı, müşarün-ileyhe  câriye  göstermek Âsım  Efendi  gibi hakikaten bir
               fâzılın kalemine yakışmazdı.
                     İstanbul’da Bâb-ı âlî civârında Hacı Beşir Ağa Kütübhânesinde mevcûd olan “Nukûdü’l-
               lisân ve ukûdu’l-hisân” adlı eserinde Mustafa bin Hasan el-Antâkî diyor ki:
                     “Harşene-hardele  vezninde  Anadolu’da  Amasya  [512]  şehridir.  Harun  er-Reşid’in
               validesi Hayzürân buradandır. Mehdi bunu parasıyla satın alıb âzâd ederek kendine zevce yaptı.
               Âkile, sâliha, sadakâtı bol bir kadın idi.
                     Hayzürân Mekke-i Mükerreme’de Harem-i şerîfe ittisâlinde satın aldığı bir arsa üzerine
               yaptırdığı Dâru’l-Hayzürân’ı mescid-i şerîfe katdı. Mehdi zamanında hac edib Reşîd zamanında
               173’de vefât etdi. Kâtibi Ömer bin Mihran gâyet çirkin şaşı bir adamdı. Kaba ve âdî elbise
               giyer, katıra biner, arkasına uşağını bindirirdi. Reşîd bu adamı Ca’fer bin Yahya tarafından
                                                    62
               Mısır’a vâlî kâ’im-makâmı nasb etdi”.


















































               62  Bu terceme “Nukûdü’l-lisân”da yazılan Arapçasından aynen tercüme edilmişdir.


                                                           145
                                                           155
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161